Willem Romers – In Contrast

Willem Romers – In Contrast

Drummer Willem Romers groeide in Friesland thuis op met muziek. Zijn muzikale zoektocht met voorkeur voor jazz liep via het Groningse Prins Claus Conservatorium naar het Rotterdamse Codarts waar hij in 2017 zijn studie afrondde bij Hans van Oosterhout en Joost Patocka. De Fries is inmiddels een Rotterdammer geworden.
Hij ontving de eerste Top Talent Award op City Jazz Leeuwarden, werd genomineerd als finalist van de Erasmus Jazz Prijs, speelde met de Codarts Bigband op het North Sea Jazz Festival en speelde met Kika Sprangers in de Young Vip Tour om maar eens een paar wapenfeiten te noemen. Je zou hem ook kunnen kennen van zijn bijdrage bij Coal Harbour, Robert Koemans of de nieuwe band Fenix

BATAVIERENTRIO
In het Batavierenhuis, dat bekend staat als de Rotterdamse broedplaats voor kunstenaars, kreeg zijn eigen project handen en voeten. Samen met saxofonist Jesse Schilderink en gitarist Jelle Roozenburg ontstond het avontuurlijke Willem Romers Trio, waarmee al improviserend de uit talrijke inspiratiebronnen ontstane composities tot muzikaal leven werden gebracht. Amsterdamse eend in de bijt en contrabassist William Barrett breidt het trio verschillende keren uit tot een gelegenheidskwartet.

CLIFFHANGER
In 2020 kon Romers niet wachten om met een voorproefje van zijn nieuwe album te komen. De single Svartvass, dat onder de muzikanten al snel verbasterde tot “smart ass”, werd de cliffhanger. Met Svartvass liet hij een vermoeiende wandeling door het ruwe Noorse landschap contrasteren met fraaie ijle gitaarakkoorden en melancholieke saxofoonklanken die subtiel met percussie en drums worden geaccentueerd.

Het album In Contrast bevat een half uur muziek en wordt derhalve betiteld als E.P. Dat het een tijdens het Grachtenfestival met publiek opgenomen album is, valt nauwelijks te ontdekken. Maar de opnames in het kerkje van het landelijk gelegen Ransdorp zijn muzikaal en technisch van uitzonderlijke kwaliteit. Op de muzikale zoektocht in openingsnummer The Search profileert Romers zich als invoelend en intuïtief slagwerker. Hij laat heldere sprankelende klanken ruimtelijk de huiskamer binnen zweven. Creatief gebruik van cymbalen, belletjes en zo nodig fietsbellen verenigen zich met de melancholische compositie van het titelnummer. Afrikaanse vibes en energieke grooves smelten samen in Kora. Het dromerige Ukonhattu mengt smaakvol met percussieve creativiteit en verstilde tijdloze momenten.

Via de website is het album en artwork inmiddels als pre-release aan te schaffen. De echte release laat nog even op zicht wachten. En het natuurlijk veel leuker om (ook) naar het geplande releaseconcert te gaan. Dat staat op 1 april 2021 gepland in LantarenVenster in Rotterdam.

WILLEM ROMERS
Jesse Schilderink – saxofoon
Jelle Roozenburg – gitaar