INJAZZTIGATE: Maite Hontelé laat twee bigbands bruisen in Bunde
Bigband Conservatorium Maastricht
Na een succesvol project met het Nationaal Jeugd Jazz Orkest is het nu de beurt aan Maite Hontelé in Maastricht. Het conservatorium Maastricht nodigt regelmatig ervaren gastmusici uit om de opleiding te voorzien van een boost in ervaring en kunde. Dat is in dit geval Maite Hontelé, die met haar jarenlange ervaring in het Colombiaanse uiteraard veel toe te voegen heeft.
REPETITIE
Ik mocht aanwezig zijn bij de voorbereidende repetitie. Meteen opvallend is de exactheid waarmee Hontelé de aandachtige studenten prikkelt. Muziek in zijn algemeenheid is een complexe materie dat verder gaat dan het kunnen bespelen van een instrument of hanteren van een stem. Er wordt meer gevraagd als er in complexe bezettingen gemusiceerd wordt. Hontelé benadrukt de connectie. Verbindend reageren in stijl, timing en enthousiasme. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Big Band Beeg
JAZZ IN DE AGNESPOORT BUNDE
De avond start met een ‘voorprogramma’. Bigband Beeg, ontstaan uit een gelegenheidsorkest in het plaatsje Grevenbicht anno 1986, is een gemeleerd gezelschap van amateurs en enkele profs onder bezielende leiding van Gustavo Jaramillo Pimantel, afkomstig uit Colombia. Daarover later meer!
Bigband Beeg opent energiek en solistisch komen de bandleden aan bod. Het geheel lijkt bij deze lastige opening er even in te moeten komen maar bij de volgende nummers ontpopt BBB in een latinband met strakke ritmesectie en daadkrachtige blazerssecties. Deze latinjazz muziek vergt andere kwaliteiten en voorbereiding en in deze is het overduidelijk dat bandleider Pimantel de generator in het totaal is.
INTERACTIEF
Pimantel legt in goed Nederlands met een mooi accent uit en probeert het ruim aanwezig publiek te activeren in ritme en beweging. Het is erg vermakelijk en informatief. BBB heeft soms wat moeite met de timing en kan wat troebel zijn in bijvoorbeeld saxen. Daarentegen komt het geheel bijzonder smeuïg en behaaglijk over. Zuid-Amerika lijkt opeens niet meer zo ver weg van Bunde.
VAN BOLERO TOT EN MET TODAVIO NO IN ¾
Uitstekende solisten passeren de revue waarbij met name Simon Lutgens‘ trompet (later ook Bigband Conservatorium) en de fraaie sopraansaxsolo extra opvallend zijn De muziekkeuze is ook verassend en aangenaam. Van Bolero tot en met Todavio No in ¾. Dat PImantel als leider ook begenadigd trompettist is laat hij zelf ook horen. Zijn totaal inbreng is een compliment waard en de basis van deze levendige uitvoering.
INSPIREREND
Na de pauze opent de Conservatorium Bigband onder vurige leiding van Hontelé met Bonito y Sabroso. Het geheel klinkt iets cleaner dan voorgaande bigband maar daarentegen is duidelijk Hontelé’s inbreng te horen. Vloeiende en strakke ritmesectie waarin we Pimantel weer ontdekken als percussionist die ook als bigband repetitor vooraf veel heeft ingebracht. De trombonesolist raakt exact de juiste feel en de bigband loopt als een geoliede machine. De kwaliteit van de studenten is helder met her en der enkele uitschieters naar boven. Bijzonder detail is het gebruik van de ‘quatro’ en tegelijkertijd zingend samensmelten met 2 uitstekende zangeressen. De inspiratie van Maite Hontelé hoor je terug. Ze zweept de musici op en dat resulteert in Djaki Páya in een elektriserende uitvoering. Het is een catchy nummer met moderne specials in blazers en vette gitaarsolo.
Oh ja, er wordt inmiddels spontaan gedanst van licht meebewegen naar salsa bij Para Baillar (om te dansen) en is het in beginsel rustige publiek getransformeerd. De avond wordt afgesloten met een Descarga. Een Cubaanse jamssesie waarin Hontelé uiteraard zelf ook soleert maar vooral ook de studenten activeert tot improvisatie. Het feest is compleet.
Deze zwoele zomeravond had de juiste sfeer in de fraaie ambiance van de Agnespoort in Bunde. Het bewees maar weer hoe belangrijk de kruisbestuiving is tussen aanstormend talent en doorgewinterde professionals. Azúcar!
INJAZZTIGATE MET MAITE HONTELÉ
Maite Hontelé – coordinator, repetitor, dirigent, flugelhorn
BIGBAND BEEG
Gustavo Jaramillo Pimantel – dirigent, trompet
Bas Lindelauf – drums
Dirk Bosman – bas
Marc Linssen – toetsen
Jo Smeets – gitaar
Ardie van Peij-Deuss – saxofoon
Jacques Henkens – saxofoon
Jules Jeuriens – saxofoon
Robert Antz – saxofoon
Max Schiffler – saxofoon
Philip Schiffler – trombone
Marc Savelkoul – trombone
Fer Hendriks – trombone
Francois Lenaerts – trombone
Simon Lutgens – trompet
Mark Ruijten – trompet
Jean-Pierre Klinkers – trompet
Herman Smeets – trompet
CONSERVATORIUM BIGBAND
Felix Coster – altsaxofoon
Carmen Williams – altsaxofoon
Erik Schramm – tenorsaxofoon
Nuria Puyuelo – baritonsaxofoon
Yannes Hendriks – trombone
Borja Ruiz Gomez – trombone
Arnout Smit – trombone
Simon Lutgens – trompet
Ella Brieskorn – trompet
Eric Goldsmith – trompet
Yilmazcan Ersayin – trompet
Sijmen Kroot – trompet
Marco Baciu – gitaar, tres
Sebastian B. Almonte – cuatro
Dan Smit – piano
Valerio Ruperto – contrabas, basgitaar
Alex Rose – drums
Peter Lilis – timbal
Gustavo Jaramillo Pimantel – congas
Minsu Kim – bongó
Madara Dzene – zang
Magda Kotsianidi – zang
De Agnespoort
Bunde (NL)
18 juni 2026
Tekst: Ralf Jacobs
Fotografie: Nadine Gijzen








