Anibal Rojas – Cachai

Anibal Roja - Cachai

Anibal Rojas – Cachai

De in Chili geboren en getogen, tegenwoordig aan de Amerikaanse Oostkust wonende, saxofonist Anibal Rojas heeft een nieuw album uitgebracht.

De cd heet Cachai, oftewel “Dig it?”in het Engels, of in het Nederlands: “snap je?” of beter: “weet je wel?”. Daarmee verwijst de titel naar een alom bekende truc waarmee de gesprekspartner in het fort van het gezamenlijke begrip wordt getrokken, de besloten bijeenkomst. Zo inclusief als de titel van het album, zo geolied klinkt de muziek van Rojas. Hij wordt geïnspireerd door de in 2002 verongelukte fusionheld Bob Berg.

Zonder de muziek van Berg te kennen is dit album ook prima te pruimen. In negen nummers neemt Rojas ons mee in zijn perfectionistische universum.
Door zijn vrienden wordt hij Canonball Rojas genoemd, omdat hij zijn stijlvolle solo’s altijd op het juiste moment in de juiste context weet te plaatsen.

Rojas trakteert ons in het openingsnummer meteen op een slotsolo die qua thema en timing niets te wensen overlaat. Gelukkig heeft de bandleider ook een sterke ritmesectie aan zijn zijde, zoals te horen is in het titelnummer dat ons in het ritme van een stoomlocomotief meeneemt in een door de Rojas tenor en sopraan getrokken thema. En de band blijft van het eerste tot het laatste nummer goed op stoom. Alle deelnemers komen uitgebreid aan bod, maar de saxofonist heeft in alle opzichten de touwtjes stevig in handen. Alle composities zijn van de hand van Rojas, uitgezonderd de uitstekend geslaagde door Mark Miller gearrangeerde Crusaders-compositie I’m So Glad I’m Standing Here Today, een ballad die u misschien ook nog wel kent in de uitvoering van Joe Cocker. Rojas laat horen dat hij de toonkunst tot in de finesses beheerst en dat zou misschien als het enige nadeel van zijn muzikale uitvoering kunnen worden beschouwd. Een kniesoor die daar op let.

Anibal Rojas levert met Cachai een catchy swingend album af dat van nummer na nummer buitelt van de ene naar de andere muzikale ingeving. Het smaakt naar meer, weet je wel?

ANIBAL ROJAS
Anibal Rojas – tenorsaxofoon, sopraansaxofoon (#2) en quena (#6)