Avishai Cohen – Big Vicious

Avishai Cohen - Big Vicious

Avishai Cohen – Big Vicious

Trompettist Avishai Cohen (1978) heeft zich in de hedendaagse jazz qua muzikale zeggingskracht, onderscheidend vermogen en roem uitgewerkt boven zijn wat oudere naamgenoot (1970) op de contrabas.

Een concert van de trompettist, die wordt geroemd vanwege zijn gouden fluwelen toon en de zorgvuldig gekozen noten, is steevast een intense beleving voor het publiek in uitverkochte zalen. En ook voor de muzikanten op het podium is het musiceren geen vrijblijvende of routineus uitgevoerde opdracht. Cohen kent meerdere verschijningsvormen. Hij treedt op met zijn kwintet, met zijn kwartet, als duo met pianist Yonathan Avishai met muzikale geestverwanten of zoals onlangs nog in het Pérez Cohen Potter Quintet. In 2016 was Avishai Cohen artist in residence tijdens het Antwerpse meerdaagse festival Jazz Middelheim. Daar liet hij het publiek kennis maken met zijn Israëlische kwintet The Big Vicious. De band met de wat ongebruikelijke samenstelling van één trompettist, twee gitaristen (waarvan Yonatan Albalak eigenlijk basgitaar speelde) en twee drummers ontstond spontaan na Cohens verhuizing van New York terug naar Tel Aviv.

Big Vicious (augustus 2016)
Big Vicious | Jazz Middelheim | 2016

Het vierde album op ECM van Avishai Cohen is het Big Vicious’ debuut. Met een dergelijke naam en deze bezetting verwacht je misschien ruige garagerock-achtige muziek. Maar melodie vormt de boventoon en de twee gitaristen en drummers bieden het vehikel voor de fluwelen trompettonen van Cohen. Bovendien gaat het niet om individuele muzikanten met hun solo’s. Het gaat nadrukkelijk om het totale groepsgeluid. In plaats van pittig en onvoorspelbaar maakt het geheel een beetje zoete en goed toegankelijke indruk.
Een paar jaar geleden nam drummer Ziv Ravitz de plaats in van Dan Mayo en niet veel later startten er sessies in de studio van producer Yuvi “Rejoicer” Havkin. Deze sessies waren vooral ook bedoeld om een gezamelijk doel te bepalen en samen muziek te schrijven. Voor Cohen was gezamenlijk schrijven nieuw en uiteindelijk speelde Rejoicer ook een rol in het ontwikkelconcept en participeerde hij in drie muziekstukken. In Fractals en Teno Neno is zijn signatuur nadrukkelijk invoelbaar.
Het album start met het dromerige Honey Fountain en zweeft voort in Hidden Chamber. King Kutner brengt een beetje reuring met een stevig gitaargeluid, maar wild wordt het niet. Beethovens Moonlight Sonataverandert dat beeld ook niet. Op het eerder gereleasde Teardrop worden de vocalen van Massive Attack wonderschoon ingekleurd door de trompet. Het totaal van het album is een mengsel van ambient, pop, trip-hop en een snufjes rock en electronica met inspiratie uit de jaren ’90 van de vorige eeuw. De nummers voor het album werden vooraf heel nadrukkelijk in de groep steeds geanalyseerd en verder bijgeschaafd. Tijdens de drie dagen opname was de juiste vibe aanwezig en die is op het album terecht gekomen.

BIG VICIOUS
Avishai Cohen – trompet, effecten, synthesizer
Uzi Ramirez – gitaar