Black Lives – from Generation to Generation

Het is natuurlijk ontzettend triest dat er dit jaar een dubbel-cd moest worden uitgebracht om onrecht en discriminatie onder de aandacht te brengen. Maar muziek verbroedert en muziek is daarmee ook een legitiem en vreedzaam wapen om in te zetten als protest tegen alle vormen van racisme. Na de brute moord op George Floyd in 2020 kregen protesten tegen geweld tegen mensen van kleur een nieuwe impuls. Mensen komen niet alleen in de VS in opstand, maar met ‘Black Lives Matter’ ontstond er een wereldwijde beweging.

Uitvoerend producent van ‘Black Lives – from Generation to Generation’ is de Brusselse Stefany Calembert (Jammin’ colorS). De productie werd op 25 maart 2022 gereleased op dubbel cd, vinyl en digitaal.
Calembert wilde de vele muzikanten, waarvan ze sommigen al jaren kent, een kans bieden zich uit te drukken op een album dat wereldwijd wordt uitgebracht.

Silence

Ze is zelf haar hele leven getuige geweest van racisme en diep verontrust geweest door de superioriteit en hypocrisie van blanke mensen. Zelfs degenen die niet racistisch zijn, voelen zich meestal ongemakkelijk bij het bespreken van racisme. Het blijft vaak een taboe-onderwerp. Zij wilde zelf (als blanke vrouw) dit project doen om een dialoog aan te gaan over deze wereldwijde puinhoop. Al te vaak wordt de zwarte gemeenschap aan haar lot overgelaten, maar we moeten ons allemaal bewust worden van de dagelijkse realiteit van racisme en het onrecht en de pijn die het veroorzaakt.

25 COMPONISTEN
25 muzikanten componeerden een nummer om te strijden tegen voortdurend racisme in de wereld.

De componisten zijn tussen de 20 en 80 jaar oud en zijn ​​bekend vanwege hun werk als leiders maar ook om hun samenwerking met wereldberoemde artiesten van de jaren ‘60 tot nu (zoals D’Angelo, Fela Kuti, Meshell Ndegéocello, Salif Keita, Marcus Miller, Roy Hargrove, Erykah Badu, Steve Coleman, Joe Zawinul, The Headhunters, Wayne Shorter en Esperanza Spalding). Ze komen uit de Verenigde Staten, het Caribisch gebied en Afrika en hun liedjes putten uit vele invloeden, zoals Afrikaanse muziek, hiphop, jazz, funk, rock, fusion, rap, jungle, nu-jazz, soul, blues, Caribische jazz, opera, klassieke muziek, poëzie.

60 MUZIKANTEN
Dit project brengt meer dan 60 muzikanten samen, die een grote verscheidenheid aan instrumenten bespelen: saxofoon, trompet, trombone, vibrafoon, gitaar, drums, bas, zang, piano, keyboards, draaitafels, ka drums, n’goni, djembe en tama. Er is zelfs een koor uit Mali, samengesteld uit meisjes van 7 tot 13 jaar.

Op dit album luister je naar broers, een vader en een zoon, een stel, een moeder en een zoon, oude vrienden!

“Black Lives – from Generation to Generation” is een collectief van artiesten die door middel van muziek blijven vechten voor gelijkheid en sociale rechtvaardigheid.

DE 25 COMPONISTEN

Cheick Tidiane Seck – Immanuel Wilkins – David Gilmore – Marque Gilmore – Sharrif Simmons – Stephanie McKay – Andy Milne – Kokayi – Sonny Troupé – Reggie Washington – Alicia Hall Moran – DJ Grazzhoppa – Adam Falcon – Jeremy Pelt – Grégory Privat – Marcus Strickland – E.J. Strickland – Oliver Lake – Jacques Schwarz-Bart – Gene Lake – Tutu Puoane – Yul – Marvin Sewell – Jean-Paul Bourelly – Terence “Sub Z” Nicholson

Black Lives (FREEDOM)
Black Lives (FREEDOM) RED

EUROPESE TOUR – NOVEMBER 2022