Christoph Irniger Trio with Loren Stillman, Guest Nils Wogram – Open City

Christoph Irniger Trio - Open City

Christoph Irniger Trio with Loren Stillman, Guest Nils Wogram –  Open City

Wandelen is in 2020 de ideale therapie voor de tot thuiswerken gedwongen kantoorwerker. In de in 2011 verschenen roman Open City van de hand van de Amerikaan Teju Cole staat de wandeling centraal. Terwijl de hoofdpersoon schijnbaar doelloos door Manhattan wandelt, denkt hij terug aan taferelen uit zijn jeugd. De titel van de roman is tevens de titel van het nieuwste album van Christoph Irniger. De in Zurich gevestigde saxofonist heeft vijf jaar gewacht voordat hij met zijn in 2012 geformeerde trio de studio is ingestapt. Januari 2020 was het zover en in augustus heeft het trio het derde album uitgebracht. Een trio-album met een altsaxofonist en een trombonist en zo keert Irniger via de achterdeur toch weer terug naar het formaat van zijn succesvolle formatie Pilgrim.

De saxofonist, die telkens aan het puzzelen is hoe hij zijn composities zo optimaal mogelijk over het voetlicht kan brengen, benaderde in 2019 de in Keulen wonende Engelse altsaxofonist Loren Stilmann. Eind november van dat jaar was het trio samen met Stilmann te horen tijdens een concertdate op het festival Unerhört in Zürich. Hoewel het publiek enthousiast was, bleef de saxofonist sleutelen aan het concept, de muziek was naar zijn idee nog te ongestructureerd en composities kwamen daardoor onvoldoende uit de verf. Ergens tussen kerst en oud en nieuw bedacht hij o.a. dat een toegevoegde trombonist enkele van zijn composities beter tot hun recht zouden doen komen.

De trombonist Nils Wogram speelt mee op drie nummers, namelijk in het titelnummer en op de ballads Ballad en Time. De drie blazers geven de muziek een bijzonder diepe klank mee en ze treden daarmee in de voetsporen van (en ik ga geen namen noemen) enkele toonaangevende Blue Note-kwintetten uit medio jaren ’50.

Hoe houd je drie gekwalificeerde blazers in toom? “We wisten allemaal dat de studio-opnames compacter moesten zijn dan de live versies van de stukken, dus we hebben allemaal geprobeerd de solo’s niet uit de hand te laten lopen en de interne spanning te behouden.”, vertelt de saxofonist in het tekstboekje en zo is het gegaan.

Op Open City horen we compacte studiomuziek. Geen uitgebreide solo’s maar wel afgemeten, afwisselende melodielijnen en aanstekelijke ritmes. Mooie voorbeelden daarvan zijn de nummers Mass Media Minon en 40 Years of an Old Wise Lady. Het album eindigt met een prachtige wandeling, Three Little Birds, waarin Bossard, Ravitz en Irniger overtuigend aantonen dat ze als trio nog lang niet zijn uitgespeeld.

CHRISTOPH IRNIGER TRIO & GUESTS
Christoph Irniger – tenorsaxofoon
Raffaele Bossard – bas