Claire Parsons – In Geometry

Claire Parsons IN GEOMETRY

Claire Parsons – In Geometry

In 2019 won Aishinka “First Prize Albert Michiels” op de B-Jazz International Contest in Leuven en in 2020 wonnen ze “Jazz Maastricht Professional Awards”. Kenmerkend aan de groep was dat drie vrouwelijke vocalisten sterk bepalend waren voor de performance. Eén daarvan was Claire Parsons (1993). Zij is geboren en woonachtig in Luxemburg en heeft Engelse roots.
Parsons bleek al op vijfjarige leeftijd geïnteresseerd in muziek. Ze studeerde klassieke piano, klassieke gitaar en jazzgitaar en later zang (klassiek en jazz). Nu studeert ze aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel.

GEOMETRY
Op 29 mei 2020 was de online release van het album In Geometry van Claire Parsons. Het album is een jonge internationale samenwerking van Claire Parsons met de in Nederland wonende Israëlische gitarist Eran Har Even, de Frans/Luxemburgse drummer en pianist Jérôme Klein, de uit Luxemburg afkomstige bassist Pol Belardi en drummer Niels Engel. Hun Europese speelveld bevindt zich in Luxemburg, Brussel en Amsterdam.

ZOEKTOCHT
Hun eerste album is de uitkomst van hun persoonlijke muzikale zoektocht naar het verband van compositietechnieken die een link leggen met geometrische figuren. Zo leverde iedere muzikant inbreng vanuit eigen perceptie met als resultaat een harmonieus en vol groepsgeluid. Met titels als Vertex, Pyramid,  Enneagon, Cube en No Shape mag je zelf beoordelen of je iets van die vormen in de muziek hoort terugkomen. De Oostenrijkse illustrator Astrid Rothaug kreeg er duidelijk beeld bij. Zij heeft zorg gedragen voor de fraaie illustraties op hoes en boekje, waarbij iedere songtitel beeldend werd vormgegeven.

JAZZTHING
Het is voor jonge muzikanten lastig om de aandacht van het publiek te krijgen. Het Duitse blad Jazzthing is altijd betrokken geweest bij de presentatie van nieuwe acts van jonge muzikanten. De serie Next Generation is een initiatief van het blad in samenwerking met Double Moon Records. Dit is Volume 83 in de serie Next Generation.

CLAIRE PARSONS – IN GEOMETRY
Claire Parsons – zang, compositie, tekst
Eran Har Even – gitaren