Dan Waldman – Sources & Angles

Dan Waldman-2

Dan Waldman – Sources & Angles

De Engelse gitarist Dan Waldman ging al op jonge leeftijd naar New York. Dat was nog in de vorige eeuw. Hij was net 18 jaar toen hij een Jimi Hendrix beurs ontving om op Berklee te kunnen studeren. Ondertussen woont hij ruim 20 jaar in New York. Waldman maakte kennis met de NY jazz scene en vond er zijn draai en veroverde zijn plek. In de West Village jamde hij met legendarische huisbands met medemuzikanten als Roy Hargrove, Harold Mabern en Harry Whitaker. Al die jaren nam hij op en trad hij op in Noord-Amerika en Europa. Het moest echter tot 2020 duren voordat hij zijn eerste productie op eigen naam kon opnemen.

TRANSATLANTISCH
Sources & Angles
werd een transatlantische productie met een Engels-Amerikaans kwartet. De in Londen geboren saxofonist Will Vinson kwam op zijn pad via wederzijdse vriend en bassist Matt Penman, terwijl drummer Kassa Overall en bassist Ryan Berg bekenden waren uit de West Village scene.

GROEPSGELUID
Het kwartet laat een verfrissend groepsgeluid horen. Soms willen gitaristenplaten nog wel eens doorslaan naar een dominante plaats voor het gitaargeluid. De bijna verstopte gitaarintermezzo’s zijn klaterende sprankelende juweeltjes, soms retrospectief dromerig en dan weer stevig en stuwend, maar nooit nadrukkelijk en dominerend. Vinson is eigenlijk de tweede frontman in het kwartet die veel smaakvolle versieringen met zijn altsax aanbrengt, terwijl slagwerker Overall en contrabassist Berg elegant en verfijnd de ritmesectie kleuren.

Op het album staan zeven doortimmerde composities van Waldman waar je heerlijk op kunt wegdromen (Bowery & Patternation), meeswingen (Life Imitates Art, Planet Vulcan), en vooral ontspannen naar kunt luisteren. Het is quality time met het kwartet van Dan Waldman.

DAN WALDMAN – SOURCES & ANGLES
Will Vinson – sax
Kassa Overall – drums