Doppler Trio – Archean

Doppler Trio – Archean

Het Doppler trio bestaat uit een Nederlandse pianist, een Nederlandse bassist en een Duitse drummer. In verband met het verschijnen van het nieuwe album Archean nam Jazzradar contact op met de Nederlandse pianist/toetsenist, Daniël Van der Duim.

Hoe is het trio onstaan? Van der Duim: “We kennen elkaar allemaal van het ArtEZ Conservatorium, al studerende speelden we in een wereldmuziek-formatie genaamd Punda Milia. Toen dat stopte spraken (RA: bassist) Floris-Jan en ik de wens naar elkaar uit om een modern jazz-trio te beginnen. Hendrik (RA: de drummer) sloot daarna vrij snel aan. Ook al hebben we alle 3 een vrij verschillende muzikale achtergrond, we vonden elkaar in die mengelmoes van verschillende stijlen (klassiek, pop, oosterse muziek), wat men ook wel vaak ‘Europese jazz’ noemt. De naam ‘Doppler’ Trio betekent voor ons allemaal iets anders, maar voor mij is het vooral een benoeming van de improvisatiestijl.”

Na hun in 2018 verschenen debuutalbum Nebula is nu Archean verschenen dat is gewijd aan het ontstaan van de aarde.

Van der Duim: “Met het Doppler Trio pogen we altijd een verhaallijn aan onze composities te verbinden, om zo de verbeelding van ons publiek te triggeren en het vele improviseren meer inzichtelijk te maken. Zo ontstond ons eerste album Nebula. Het leek ons daarna niet meer dan logisch die verhaallijn door te zetten en na het ontstaan van de sterren ook muziek te componeren over het ontstaan van de aarde (of een andere fictieve planeet). Archean is de geologische naam voor de periode op aarde waarin het leven ontstond. De naam betekent in het oud Grieks dan ook: begin of ontstaan (Arkhe).”

Een duidelijke verhaallijn dus, met een verwijzing naar de archeologie en de klassieke oudheid. Een gebrek aan kennis rondom dit thema hoeft beluistering van deze cd echter geenszins in de weg te staan. De muzikale verhaallijn is voor de onbevangen/ onvoorbereide luisteraar prima te volgen. In een tiental afwisselend ferme, melancholische en aangrijpende episodes leiden Van der Duim en zijn trio de luisteraar door een oerwoud vol emoties. Elektronica en effecten worden daarbij niet geschuwd. Af en toe lijkt het alsof we luisteren naar het powertrio van de Oostenrijkse collega van Van der Duim, David Helbock. Inderdaad: een andere representant van de Europese jazz.

Het album is verpakt in een cd-hoesje met foto’s van fascinerende stukjes aarde, al of niet met het trio op de voorgrond. Van der Duim: “We vonden het leuk om onze 3 muzikale karakters uit te vergroten en te matchen met het ontstaan van de aarde. Zo ontstonden al vrij snel de 3 kleuren (groen, rood, blauw). Verder zijn we op zoek gegaan naar locaties die een beetje weergeven hoe dat begin van de aarde er ongeveer uit zou moeten zien.”

En dat is prima gelukt. Het Doppler Trio weet met Archean zowel wat betreft het thema, de muziek als de vormgeving te overtuigen. En overtuiging is zeker van belang in het  huidige muzikale landschap waarin men met uitsluitend goede muziek nog geen deuk in een pakje boter schopt.

Het album is nu officieel uit, maar we hebben nog steeds te maken met de beperkende maatregelen rondom het coronavirus. Dit weerhoudt het trio er niet van om voorzichtig de eerste concerten te boeken. Van der Duim: we hebben nu een aantal data staan en ik ben nog steeds bezig met het boeken van nieuwe plekken, hoe lastig dat ook is in deze periode. Dus we hopen zoveel mogelijk mensen vooral eerst live te treffen binnenkort!”

De Europese Jazz is weer een kleurrijk album rijker, maar de podia moeten nog veroverd worden. Een kleine opgave voor een trio van deze kwaliteit.

DOPPLER TRIO
Daniël van der Duim – piano, geluidseffecten