Dré Pallemaerts Seva – Winter

Dré Pallemaerts Seva - Winter

Dré Pallemaerts Seva – Winter

Muzikant Dré Pallemaerts (1964) is zonder enige twijfel de bekendste Belgische jazzdrummer van zijn tijd. Hij was sidekick van en/of bandlid samen met bekende muzikanten als Toots Thielemans, Joe Lovano, John Scofield, Bob Brookmeyer, Yusef Lateef, Tom Harrell, Philip Catherine, Bill Carrothers, Bert Joris, Mark Turner, Melanie de Biasio en noem maar op.

Pallemaerts geeft les op het Conservatoir National Supérieur de Musique in Parijs en op het Lemmens Instituut te Leuven. Hij werkt als geluidstechnicus en maakt elektronische muziek. En hij is platenbaas van zijn eigen label 52creations waar ook studiofaciliteiten voor mix en mastering worden geboden.

WINTER
Na de cd’s ‘Pan Harmonie’ (Klara prijs 2007) en ‘Coutances’ (Klara prijs 2016) brengt Dré Pallemaerts met zijn viermanschapsproject Seva de opvolger ‘Winter’ uit op zijn eigen label 52creations.
Het internationale kwartet Seva bestaat uit muzikanten met een gerenommeerde staat van dienst. Zoals de  Duitse pianist Pablo Held. Met zijn trio brak hij internationaal door nadat hij in 2014 met een album met John Scofield uitkwam, waarvoor hij veel erkenning kreeg. De Nederlandse bassist Clemens van der Feen studeerde klassiek en jazz en begon zijn loopbaan bij het Concertgebouworkest. Inmiddels is hij internationaal een van de veel gevraagde sidemen op contrabas en een grote naam in de jazz. Op dit album kun je hem horen dansen op zijn snaren met hoorbaar veel plezier en talent. In België maakte hij ook naam door zijn samenwerking met Tutu Puoane en Robin Verheyen.  De Duitse tenor- en sopraansaxofonist Sebastian Gille speelt als tenorsaxofonist een prominente rol in de groep. De onderhuidse spanning en de zorgvuldig gekozen noten leveren een geladenheid op die er toe doet. En Dré Pallemaerts is degene die weet te verbinden te overtuigen. Hij doet dat zonder enige krachtpatserij en met veel subtiliteit. Onbaatzuchtig staat hij in dienst van het resultaat.
De vier samen zorgen voor pure chemie.

Dré Pallemaerts arrangeerde voor Seva enkele klassiekers zoals het schitterende ruim negen minuten lange nummer Goodbye (Gordon Jenkins) de Beatlesklassieker Eleanor Rigby (Paul McCartney) en het schilderachtige Roses Blue van Joni Mitchell
En hij schreef voor Seva nieuw repertoire, met onder andere een schitterende dromerige en weemoedige ode aan The Maestro Toots Thielemans.

WAT HOOR IK?
Op het album staan zonder uitzondering, stuk voor stuk juweeltjes. Zoals Lord Ganesha dat met een voorzichtige tred via een luchtige pianopartij aanstuurt op een solo van Gille waar de noten ronddwarrelen als bladjes in de wind.
Jazz@Home is ongetwijfeld vernoemd naar sympathieke huiskamerjazzfestival van Mechelen. Pallemaerts heeft zijn eigen Mechelse huiskamer ook wel eens ter beschikking gesteld voor een concert. En via de lokale huiskamer zweven we via Vairaga naar een andere dimensie. In het slotnummer Remie & Lowie, dat start met een gestreken bas, hoor je letterlijk de lente in huis vallen. Eerst denk je nog: huh? Wat hoor ik? Maar dat is de lente!

Winter van Dré Pallemaerts SEVA luidt de nieuwe lente in!

DRÉ PALLEMAERTS SEVA
Dré Pallemaerts – drums