Dyad – Komorebi Live

Dyad – Komorebi Live

Er is met Dyad  een nieuwe Belgisch-Franse formatie opgestaan, die met eigen composities, uitgevoerd op een hoog energieniveau, met hun geheel eigen visie een nieuwe maatstaf neerzetten voor het geluid, dat je kunt verwachten van een duo van contrabas en accordeon. Op hun album Komorebi live etaleren zij een stevig geluid met sterk versterkte contrabas, waarbij de contrabas tevens dient als percussie-instrument.

Didier Laloy op diatonisch accordeon en Adrien Tyberghain op contrabas zoeken de grenzen op van het genre en van de geluidsmogelijkheden, die inherent zijn aan hun bezetting. In hun samenspel zijn ze volledig aan elkaar gewaagd, twee zeer energieke verschijningen, ook op het podium, die zich doorpakkend samen over de stukken ontfermen en altijd smaakvol, altijd in balans, hyper muzikaal en met een grote dosis swagger samen de grenzen af tasten van het genre jazz en geïmproviseerde muziek.

Beiden zijn indrukwekkende virtuozen op hun eigen instrument. Hun stukken zijn buitengewoon overtuigend en uit een stuk. Hun live performances knallen regelrecht van het podium af door hun inzet en speelvreugde, waarbij de heren keihard uitpakken en toch zeer genuanceerd spelen, waarbij zich een onbevreesdheid manifesteert, die je zelden tegenkomt in zo een kleine bezetting

Dit wordt enerzijds gerealiseerd door naadloos samenspel, anderzijds door een grote vrijheid in de omgang met het materiaal, en door het neerzetten van een grensverleggend duo- geluid door heftige ritmes, strakke riffs en patterns op de accordeon enerzijds, en door een elektrisch versterkte contrabas anderzijds, waarbij de versterking loopt via de uit de hardrock en van Jimi Hendrix overbekende Marshall rockmuziek versterkers. Een opvallende keuze, die de contrabas laat klinken zoals deze zelden wordt gehoord, met behoud van fijne nuance en grote virtuositeit.

Het album bestaat geheel uit eigen composities. Komorebi, het titelnummer, is gebaseerd op een Japans woord, dat het zonlicht omschrijft, dat in het bos door de bladeren van de bomen schijnt. Het stuk ‘Through the Leaves” op het album geeft een levendige sfeerschets van dit verschijnsel, waarbij de heren ervoor kiezen, om de catchy melodie door menselijke stemmen te laten zingen, waarover vervolgens in improvisaties keihard wordt uitgepakt.

Het album opent zwaar groovend met Taketek, Gb-live is meer mysterieus en geheimzinnig, From Finneveaux To Timbuktu ademt de sfeer van een reis op het Afrikaanse continent. Under The Oaks is reflectief vol melancholie, titeltrack Through The Leaves heeft iets van een hymne op een feest in het oerbos, waarin mensen bij elkaar komen. Het enige stuk op het album, dat ook wordt opgeluisterd door menselijke stemmen. Het pulserende Bleu Indien leunt op een zware groove met percussie op de contrabas, Chatillon is een teder tweestemmig stuk, en zo is er nog veel moois te ontdekken, waarbij de stukken afgewogen aan elkaar worden geregen.

Het album biedt een perfecte cyclus van wisselende sferen en stemmingen, allen uitgevoerd op het hoogste niveau door twee virtuozen, die onbevreesd alle grenzen van improvisatie opzoeken, doorpakkend en zonder enkele ijdeltuiterij of sentimentaliteit.

Dyad pakt stevig uit, vol speelplezier, aanstekelijk en ongekend virtuoos.

Het is te hopen, dat deze muziek een breed publiek vindt, en dat dit uitzonderlijke duo met hun verbluffende podiumpresence wordt opgepikt door de betere festivals. Voor deze twee mannen met hun formatie Dyad ligt een mooie toekomst in het verschiet.

Mathilde Löffler

DYAD – KOMOREBI live
Adrien Tyberghain – contrabas