Eddy & The Ethiopians – E&E II

Eddy & The Ethiopians E&EII

Eddy & The Ethiopians – E&E II

Het is Pinksteren. De straten van Den Bosch zijn gezellig rumoerig en de terrassen zijn leuk gevuld. Er wordt plezier gemaakt, gelachen, gegeten, gedronken en gedanst. Het is feest In de binnenstad en de zon schijnt. Er wordt muziek gemaakt vanaf verschillende podia; binnen en buiten. Bij de Parade, de Grote Markt, Uilenburg, het Museumplein, de Willem II Concertzaal en het Kerkplein zorgt een zorgvuldig uitgekozen programmering voor fijne jazzmuziek. Ook de Horeca doet mee. Het is Jazz in Duketown; het grootste gratis jazzfestival in Nederland.

DUKETOWN
De 47ste editie van 29 mei tot en met 1 juni 2020 gaat niet door! Dat is jammer. Dat is heel spijtig. Het is jammer voor de organisatie die ieder jaar de lat hoger legt en het lukt om de kwaliteit verder op te schroeven. Maar het is veel spijtiger voor al die muzikanten die uitzien naar een optreden. En plotseling in deze periode van de Covid-19-pandemie hun inkomsten abrupt zien kelderen en banksaldo’s van kleur zien verschieten.

ADDIS ABEBA
De Eindhovense muzikant Edward ‘Eddy’ Capel wilde op 31 mei tijdens Jazz in Duketown de tweede cd presenteren van Eddy & the Ethiopians. De band ontstond in 2013 uit sessies met Ethiopische muzikanten en werd aangevuld met muzikanten Burkina Faso, Suriname, Frankrijk en België, geïnspireerd op de muziekreeks van Éthiopiques; muziek die haar oorsprong vindt bij de legendarische muzikale scene uit Ethopië van de jaren ’60 en 70 van de vorige eeuw. Sindsdien is de samenstelling van de band wat gewisseld. Sinds 2017 neemt de Eritrese muzikant Bereket Behre Akitu een prominente rol in de groep.

De formule van de muziek met basiscomposities van Edward Capel waaraan de bandleden hun lijnen toevoegen levert rijkgeschakeerde Afrobeat met dikke flarden Eurofunk. Melodieën en ritmes uit Eritrea, Ethiopië en Soedan brengen de luisteraar samen met een kleurrijke orkestratie in een aangename comfortzone.

PODIUMBAND
De vetste groovende baritonsaxstoten in combinatie met stevige percussie openen de plaat en zetten de toon. In Libey Keykyem wordt het opgewekte ritme verrijkt met aanstekelijke en opzwepende zang. Wel jammer dat niet iedereen de tekst kan verstaan. Barabics opent met de intrigerende gedempte trompetklanken van Bart Maris. Met de klanken van toetsenist Bart van Dongen en de masinko van Arefayne Bisrat op Calling Addis, en een tafereel op mijn netvlies van de opkomende zon en het ontwakende Afrikaanse landschap, mogen ze mij iedere ochtend uit mijn slaap wekken.
Variatie mag deze plaat met negen nummers niet ontzegd worden. In Tea with Flea zie ik een komische tekenfilm met Westerse groove en Afrikaanse beelden aan me voorbijtrekken. De groep rondom Capel is een podiumband en een festivalband bij uitstek. Opgewekte klanken en energieke groovy nummers leveren bovendien een dansbaar geheel. In Vive les Mercredis Libres worden we halverwege verrast door een gillende virtuoze gitaarsolo van Mathias Van de Wiele; afrobeat meets eurojazzrock.

Met het zwoele Gidefi Alem zwaaien we helaas al naar het einde van deze prachtige plaat. Op het slotnummer worden we vriendelijk en indringend toegesproken terwijl weemoedige akkoorden ons naar de laatste noot begeleiden.
Hopelijk kunnen we Eddy & The Ethiopians snel in-levende-lijve op het podium bezig zien. Ik zie er naar uit!

De officiële presentatie zal plaatsvinden op 19 september bij een concert voor de Blue Note Sessions in Muziekgebouw Eindhoven.

Eddy & The Ethiopians - E&E II