Eric Ineke 75 – Swinging, Boppin’ and Burnin’

Eric Ineke – 75 – Swinging, Boppin’And Burnin’

Drummer en bandleider Eric Ineke is 75 jaar geworden. Ter gelegenheid daarvan is er een verzamel-cd verschenen met hoogtepunten uit zijn loopbaan. Een keur aan buitenlandse en Nederlandse topmusici komt langs op “Eric Ineke 75 – Swinging, Boppin’ and Burnin’.” Negen opnames en ruim 78 minuten verder kun je maar een ding concluderen. Op deze cd  staat een stukje van de Nederlandse jazzgeschiedenis.

De oudste opname dateert van april 1968. De toen wereldberoemde Canadese trompettist Maynard Ferguson speelt met Pim (piano) en Ruud Jacobs (bas), Wim Overgaauw (gitaar) en Eric Ineke. Opmerkelijk is dat de opname bij het masteren voor de cd pas een titel heeft gekregen. Het vijftal speelde indertijd een vrije improvisatie. Van bassist Marius Beets kwam de suggestie om het nummer Eric’s Blues te noemen – ruim 50 jaar na dato. Naamgever Marius Beets (1966) was een peuter toen het nummer werd opgenomen. Maynard Ferguson was een rouwdouwer op trompet, subtiliteit kun je in zijn spel moeilijk ontdekken, virtuoos is het wel.

Ook de Amerikaanse trompettist John Marshall ontbreekt niet op de cd. Hij speelde lang in de WDR Big Band. Met saxofonist Ferdinand Povel had hij lange tijd een kwintet, maar de ballad Easy Living is met het trio van Rein de Graaff, met wie Eric Ineke al meer dan 50 jaar samenspeelt. Geen trompetacrobatiek hier, maar een mooie vertolking van de standard.

Als zo’n cd wordt samengesteld, komen daar alleen de beste nummers van de opnames op. Wat te denken van de gitaristen vader Jimmy Raney en zoon Doug op Hershey Bar. Voeg daarbij Ruud Brink (tenorsax), Jesper Lundgaard (bas) en Eric Ineke en je hebt een topbezetting, die haar reputatie eer aandoet.

Zangeres Etta James en tenorsaxofonist Houston Person spelen met het trio van Rein de Graaff (1993) een soepele I Thought About You. Baritonsaxofonist Pepper Adams en ventiel-trombonist Rob McConnell spelen met ”onze” altsax-virtuoos Piet Noordijk de Parker-traditional Ornithology. Uptempo in het kwadraat en dat vergt het uiterste van het begeleidende trio.

Pianist Frans Elsen heeft een hoofdrol in Thou Swell (1989) samen met Eric Ineke op brushes. Jacques Schols is nu de bassist – ook fijn die weer eens te horen. Rein de Graaff heeft decennia lang Noord-Amerikaanse muzikanten over laten komen om op tournee te gaan. In 2004 boekte hij Scott Hamilton. Tangerine is het swingende bewijs op de cd.

The Theme geldt als een bebop-nummer, maar swingtenorsaxofonist Ben Webster weet er wel raad mee. En dan is er nog pianist Tete Montoliu, nog zo’n speler uit de buitencategorie. Bassist van dienst is Rob Langereis. De fantastische opname dateert van 1972.

Ook voor Eric Ineke’s eigen JazzXpress is ruimte ingeruimd. Jotosco (van Marius Beets – niet alleen de titel) werd in 2007 gespeeld met Rik Mol (trompet), Sjoerd Dijkhuizen (tenorsax), de componist op bas en een sublieme Rob van Bavel op de piano. En Eric Ineke soleert (drie minuten!) indrukwekkend.

Peter Beije

RELEASEDATUM
18 mei 2022