Erik Verwey Trio & Hermine Deurloo – About a Home

Het album About a Home van componist/pianist Erik Verwey staat boordevol verhalende liedjes. Verwey schreef ze met in gedachten het lyrische geluid van mondharmonicaspeler Hermine Deurloo, die te gast is bij zijn trio. Deurloo heeft zich nadat ze haar altsaxofoon aan de wilgen had gehangen gefocust op de chromatische mondharmonica. En met dat instrument waarmee je zo praktisch kunt reizen heeft ze inmiddels een compleet eigen geluid weten te neer te zetten.

Het is een vroege stille zaterdagmorgen wanneer het schijfje thuis in mijn cd-speler ligt te spinnen. Een ideale plek om het album te beluisteren. Met het opwindende Trepidation start mijn luisterreis van een klein uur en worden alle muzikanten geïntroduceerd, inclusief een drumfeature van Daniel van Dalen, die mensen wellicht kennen van het populaire Fuse.
About a Home is een muzikale vertelling over thuis zijn, weggaan en alles wat dat met zich meebrengt. Verwey raakte door dit thema geïnspireerd en schreef tien nieuwe stukken voor de unieke sound van Deurloo. Op het album staan elf nummers.
Het bekende en originele mierzoete Love Theme werd geschreven door Alex North voor Stanley Kubrick’s film Spartacus. Het eigenzinnige geluid van de mondharmonica zal altijd associaties blijven oproepen met filmmuziek. Midnight Cowboy, Turks Fruit of de televisieserie Baantjer staan in het collectieve geheugen gegrifd. In Love Theme from “Spartacus” werd door Verwey het voltallige symfonieorkest geschrapt en daadkrachtig vervangen door het melodische spel van Hermine Deurloo. Het is werkelijk prachtig!
De melodie van het avontuurlijke An Encounter klinkt ook alsof je het al jaren kent. Het schrijven van mooie melodieën kun je gerust aan Verwey overlaten. Maar pas op, voor je het weet zit je ze mee te neuriën.

ERIK VERWEY TRIO & HERMINE DEURLOO
Hermine Deurloo – chromatische mondharmonica
Daniel van Dalen – drums