Esther Van Hees – Gelukkig Zijn

Esther Van Hees – Gelukkig Zijn

De in het Belgische Turnhout geboren zangeres Esther Van Hees ontdekte al op jonge leeftijd een passie voor zang. Zingen vind ze leuk en het maakt haar gelukkig. Ze deed haar bachelor zang aan het Conservatorium in Tilburg en verhuisde vervolgens wat noordelijker. Haar masteropleiding zang rondde ze vervolgens af aan het Conservatorium van Amsterdam. En is inmiddels woont en werkt ze als zangdocent in Amsterdam en als zangeres op de podia of studio’s waar ze terecht komt.

DE DOMMELHOF
De Nederlandse taal kent veel scherpe eindklanken. Nederlandstalige klassiekers in een jazzjasje gieten en daar een cd van maken is vaker gedaan. Toch is het niet de meest evidente keuze voor een (jazz)zangeres. En het gebeurde vrij spontaan nadat ze door Cees van de Ven gevraagd was voor een project ‘in residence’ in de Dommelhof in Neerpelt in februari 2016 met Jeroen van Vliet en Joris Roelofs. De repertoirekeus werd haar min of meer ingegeven door haar zus. Haar suggestie was om nummers te gebruiken die ze al heel haar leven zingt en leuk vindt. Het project in Neerpelt viel in de smaak.

STUDIO 2
Na dit project ging er heel wat tijd overheen voor dat er een cd werd opgenomen. Van Hees stond ook nog een tijdje op het podium met de catchy popnaam Esther von Haze, maar uiteindelijk durfde de zangeres Jeroen van Vliet te vragen mee te doen aan een cd-opname. Die meteen ja zei. Joris Roelofs was niet beschikbaar en Miguel Boelens bleek een prima ‘vervanger’. In mei 2019 doken ze Studio 2 in van het Muziekcentrum van de Omroep in de Hilversumse Heuvellaan met naar eigen zeggen de band van haar dromen.

ONBEKEND
Waarschijnlijk zijn lang niet alle liedjes bekend in Nederland die op de plaat verschenen. De openingstango Lied van Welk Verdriet van Dirk van Esbroek deed hier geen bel rinkelen, maar wist wel te raken. Je hoort een mooie aangename stem teksten zingen met een passie alsof ze het liedje zelf schreef. En de arrangementen en omlijsting door pianist en saxofonist zijn betoverend. Van Raymond van het Groenewoud, die geen introductie behoeft, mocht de titelsong Gelukkig Zijn natuurlijk niet ontbreken als lijfspreuk. Ook het bekendere en dromerige Twee meisjes wordt vertolkt en gevoeliger en mooier dan het origineel. Andere liedjes die zeker in het collectieve geheugen van alle Nederlanders zijn opgeslagen zijn van Ramses Shaffy. De grootste hit Sammy heeft ze ook durven aanpakken. En het tweede nummer is Laat me in duet, waarbij alleen de handen van Jeroen van Vliet voor de prachtige begeleiding op de piano zorgen.

GELUKKIG
Op het album staan elf krachtige, zachte, romantische en melancholieke songs die met zorg zijn gekozen en fraai zijn bewerkt.  Met alle liedjes heeft ze een band. En dat hoor je. Esther Van Hees kan gelukkig zijn met haar album.

ESTHER VAN HEES
Esther Van Hees – zang
Jeroen van Vliet – piano,