Fred Hersch & esperanza spalding – ALIVE at the VILLAGE VANGUARD

The Village Vanguard is sinds 1935 gevestigd in de wijk Greenwich Village en werd één van de populairste jazzspots van New York. Er wordt tot op de dag van vandaag kwaliteitsvolle jazz geprogrammeerd voor iedere (!) serieus geïnteresseerde.

LORRAINE
De club wordt gerund door Deborah Gordon die in 2018 het stokje overnam van haar moeder Lorraine Gordon-Stein. Zij nam de dagelijkse leiding over een dag na het overlijden van oprichter Max Gordon in 1989.
Lorraine trad in 1949 in het huwelijk met mede-oprichter Alfred Lion van Blue Note Records en die ze in New York had leren kennen.  Ze ging op het kantoor werken van Blue Note en werd een reizende jazzpromotor voor het label en haar muzikanten. Ze kwam in gesprek met Max Gordon toen Thelonious Monk zich in die tijd bij het label aansloot, en ze speelplaatsen voor hem zocht. Op 10 september 1964 speelde Monk zijn eerste concert in the Vanguard en Lorraine kreeg een relatie met Max en hij werd haar tweede echtgenoot.

FRED HERSCH
Tijdens de corona-pandemie hingen er donkere wolken boven de club en was het voortbestaan onzeker. Voor Fred Hersch, die een persoonlijke band heeft met de club en de eigenaar en er regelmatig speelde, zou een sluiting het einde van New Yorkse jazzscene betekenen. De Village Vanguard past in zijn universum en een sluiting zou te pijnlijk om aan te denken. Het gevaar dat deze beroemde, historische en intieme club op 7th Avenue/11th Street West moet sluiten lijkt inmiddels te zijn afgewend. Behalve een mooie agenda speelt het Vanguard Jazz Orchestra er iedere maandagavond.

ALIVE
Op 19, 20 en 21 oktober 2018 speelde Fred Hersch met esperanza spalding in de intimiteit van deze magische club voor publiek. En de beste, leukste of meest originele takes kwamen op een op 10 januari 2023 gereleased album. De opnames trekken je binnen in de beslotenheid van de club en laten je plaatsnemen tussen het publiek.

ESPERANZA SPALDING
Je wordt getuige van de interactie tussen de welbespraakte Spalding en hangt met je neus boven de toetsen van Hersch’s toegewijde emotionele expressie. Niet alleen op Monk’s Evidence vertolkt hij diens werk maar ook op Dream of Monk doet hij dat ook met zijn onuitwisbare muzikale invloeden en voegt er zelfs tekst bij. De veelzijdige esperanza spalding (die tegenwoordig haar naam zonder hoofdletters laat schrijven) voelt zich vrijer als een vis in het water: “spelen met Fred voelt als in de zandbak”. Op Loro voert ze met haar karaktervolle scats een gewiekst dansje met de voortstuwende aanslagen van Hersch. De opnames vonden plaats in het weekend van Hersch’s 63ste verjaardag en daags voor een heupoperatie. A Wish, een bekende compositie van de pianist, sluit het album af.

ALIVE OOK LIVE OP NSJ
De Amerikaanse bassiste, componiste en zangeres esperanza spalding is dit jaar Artist in Residence op North Sea Jazz 2023. Zij treedt alle festivaldagen op met elke dag een ander project.
Op vrijdag treedt op met pianist Fred Hersch.