Genzo Okabe – Dialect

Genzo Okabe - Dialect

Genzo Okabe – Family

Met Dialect presenteert Genzo Okabe zijn vierde album in de geschiedenis van zijn Japans-Spaans-Italiaans-Nederlandse kwartet de Okabe Family. De naam Dialect lijkt zorgvuldig gekozen.

TAAL
Op 20-jarige leeftijd verhuisde de in Tokio geboren Okabe naar Italië om taalwetenschappen te studeren. Hij was bijzonder geïnteresseerd in de Italiaanse taal. Maar na een tijdje besefte hij echter liever te communiceren via muziek dan met talen. Zo ging hij klassieke saxofoon studeren aan het Conservatorio di Musica di Perugia en jazzsaxofoon aan het Conservatorio di Musica “Santa Cecilia” di Roma. Na negen jaar verhuisde hij naar Nederland. Hij onderzocht de vroege jazz uit New Orleans en behaalde een bachelordiploma in jazzsaxofoon aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In die tijd richtte hij ook de Okabe Family op. In 2013 kwam hij met zijn eerste album. In 2014 volgde het tweede album, Second Line. In 2017 kwam het derde album, Disoriental uit, na te zijn geselecteerd als jong aanstormend talent in de Young VIP’s Tour.

DIALECT
Nu dus zijn vierde album met zijn Okabe Family. Het is een geslaagd album geworden, waar veel in te ontdekken is, ook na meerdere malen luisteren. De Okabe Family is eigenlijk een akoestisch jazzkwartet met een hedendaagse swing. Met de internationale samenstelling en zijn talenachtergrond ligt de naam misschien voor de hand. In de taal staat het woord dialect tegenover officiële taal. In de jazzmuziek staat dialect in de visie van Okabe als tegenovergestelde van standard.

Elk nummer van Dialect is een soort etude met een specifiek muzikaal motief, zoals polyritme, arpeggio en harmonie waardoor er ruimte overblijft waarin iedere muzikant in zijn eigen taal kan spreken. Het bevestigt ook de ontwikkeling die de band heeft doorgemaakt en is een bevestiging van het ontwikkelde groepsgeluid in de afgelopen jaren. Geen standards.

Op het album staan zeven onderscheidende nummers. Hybrid start strak en hoekig met een naar ritme zoekend slagwerk. Okabe heeft een heel eigen doordacht geluid. De klanken en het bereik van de altsax worden breed en diep verkend. De melodielijn wordt soms beantwoord. Een mooi interlude van Miguel Rodriguez tussen de soms rauwe saxofoonklanken van de bandleider geeft een fraaie balans. Layers opent elegant op de piano. Het nummer is inderdaad opgebouwd uit laagjes. Arpeggio start met herhaalde staccato akkoorden van Rodriguez uitmondend in een prachtig swingend pianostuk, waarna Okabe met een aanzwellende solo het nummer naar het polyritmische einde brengt. Het album is qua invulling mooi afwisselend en toch samenhangend opgebouwd. Een ingetogen ballade is te horen in Triad. Sincope vangt uptempo aan en laat mooi wisselende maatsoorten horen.
Steven Willem Zwanink houdt in Random van meet af aan de boel strak bij elkaar met een mooi spannend en dwingende basloopje. Zijn harde werken wordt beloond met ruimte voor een fraaie solo, die naar het eind toe afgemeten unisono wordt omkaderd door de drums van Francesco De Rubeis en de altsaxofoon van Okabe. In het slotnummer Ambient horen we een nieuw geluid. De electronische piano van Rodriguez laat weliswaar geen ambient landscapes horen, maar swingt hard en funkt diep. Okabe toont de meest funky toon van het hele album.

PODIA
Genzo Okabe
gaat ter gelegenheid van zijn nieuwe album op Italiaanse en Japanse podia optreden. Voor de meesten onder ons is dat een brug te ver. Het is te hopen dat ook de programmeurs in Nederland en België de nieuwe muziek van de Okabe Family in 2020 aan hun publiek willen etaleren!

OKABE FAMILY
Genzo Okabe – alt saxofoon
Miguel Rodriguez – piano, toetsen