Ian Cleaver & Gideon Tazelaar – Volume 1

Onder de titel Volume 1, tevens de titel van het illustere album van Sonny Rollins uit 1957, hebben  trompettist Ian Cleaver en tenorsaxofonist Gideon Tazelaar hun eerste gezamenlijke project vastgelegd. De twee hebben elkaar reeds op 11-jarige leeftijd ontmoet en hebben sindsdien, afzonderlijk van elkaar, hoge ogen gegooid.  In de zomer van 2020 haalden Cleaver en Tazelaar contrabassist Felix Moseholm en slagwerker Jorge Rossy naar Amsterdam voor een reeks concerten. Op de laatste dag van hun tour hebben ze, samen met Benjamin Herman en Joris Roelofs, Volume 1 opgenomen. Een plaat met uitsluitend standards in uitvoeringen waar alle deelnemers hun gehele ziel en zaligheid in hebben gelegd.

Wat we op deze plaat van Cleaver/Tazelaar horen, wordt gekenmerkt door (ik weet het, ik begeef me op glad ijs, maar ik durf de vergelijking toch aan) eenzelfde gedrevenheid als van het blazerstandem Rollins en Donald Byrd. Twee solisten, die net zo goed klinken in hun samenspel als in hun solo’s. Ze geven elkaar de ruimte, maar ze nemen deze ook in zodra het kan.

En laten we de bijdragen van Herman en Roelofs niet vergeten. Herman speelt zijn  onweerstaanbaar partij mee, o.a. op Rollo II van Misha Mengelberg, de enige Nederlandse klassieker op deze plaat. Op het nummer Titoro horen we het complete sextet, in iets meer dan zes minuten krijgt ieder voldoende de ruimte om indruk te maken. Roelofs neemt genoegen met een minimale rol, maar in deze bescheidenheid schuilt zijn kracht. We horen hem graag nog een keer terug.

En ver voordat er een uur om is blaast Tazelaar, in afwezigheid van Cleaver, de doorleefde melodie van die geweldige ballad I Get Along Without You Very Well van Hoagy Carmichael. Het slot van een plaat met opnames van de beste kwaliteit, zoals we van Dox Records gewend zijn.

Uit de albumtitel kan voorzichtig worden afgeleid dat het hier niet bij blijft. En wie het programmaboekje van het Bimhuis erop naslaat kan constateren dat dit geen voorbarige conclusie is.

BIMHUIS
Het kwartet van Cleaver en Tazelaar speelt, samen met de inmiddels in hun sextet ingelijfde gasten Herman en Roelofs de 17e juli 2021 in het Bimhuis.