Jasper Somsen invites Paul van der Feen & Bert van den Brink

Sinds 2014 organiseert contrabassist Jasper Somsen in zijn woonplaats Wageningen een concertserie met als thema “Jasper Somsen invites”. De formule is even simpel als effectief. Hij vraagt collega-muzikanten of ze als eregast met hem willen musiceren. Dat kan in duo, trio of kwartet zijn. De plaats is Grand Café Loburg met een fijne bar en een ruimte voor ongeveer honderd mensen.
De uitgenodigde muzikanten bepalen het repertoire. Dat kan uiteenlopen van jazz standards, eigen composities, helemaal vrij of een mix daarvan. Een paar uur voor het concert wordt er gerepeteerd en vindt een soundcheck plaats. Wanneer het publiek binnenkomt zijn ze er helemaal klaar voor. Zo volgden er meer dan vijftig concerten in de tien jaar tijd die in 2024 zullen worden volgemaakt.

ALTSAX, BAS EN VINTAGE VIBE
Op 30 maart 2023 waren meesterpianist Bert van den Brink en altsaxofonist Paul van der Feen de eregasten van Somsen. En na de repetitie hing er zoveel euforie in de lucht dat ze besloten het hele concert op te nemen. Die opnames waren van een dermate hoog niveau dat de zeven gezamenlijk gekozen beste tracks een album konden vullen. Het is een mooie plaat geworden met een sprankelend geluid. En met een minimum aan publieksgeluiden. Af en toe doemt een beschaafd applausje op na een solo. Bij het luisteren voel je de dynamiek van een concert en de interactie met muzikanten en publiek. Die kun je in een studio nooit nabootsen. Je voelt hoe Van der Feen op zijn tenen staat om de meeste gracieuze klanken uit zijn saxofoon te halen. Harmonie en melodie kenmerken de gekozen prachtige standards. Somsen kruipt in zijn contrabas dienend en regelmatig innemend solerend. Van den Brink zit in de flow van het concert en het besef dat hij zijn publiek wil plezieren is herkenbaar. Wie denkt een elektrische piano van Rhodes of Wurlitzer te horen, zit ernaast! Het is een Vintage Vibe Piano waarmee een magnifieke groove tevoorschijn wordt getoverd. Die klinkt helder als een belletje!

JASPER SOMSEN INVITES….
Jasper Somsen – contrabas
Paul van der Feen – altsaxofoon