Jim Robitaille Trio – Space Cycles

Jim Robitaille Trio – Space Cycles

Als ik de naam van gitarist Jim Robitaille noem, dan zijn er hoogstwaarschijnlijk weinigen onder u die naar de cd- en/ of platenkast lopen om een album van hem tevoorschijn te toveren. De naam van saxofonist Dave Liebman brengt waarschijnlijk meer mensen op de been. Al is het maar vanwege zijn samenwerking met pianisten Ritchie Beirach en Chick Corea, gitarist John Scofield, de onnavolgbare Miles Davis en velen meer. Dat Dave Liebman al enkele decennia lid is van de Jim Robitaille Group, is waarschijnlijk even onbekend als de overige bijzondere wetenswaardigheden rondom deze gitarist. Ik zal ze u onthouden. Internet opent vele poorten. Via internet kunt u ook achterhalen dat de twee andere leden van de Jim Robitaille Group, bassist Tony Marino en drummer Alex Ritz, onderdeel uitmaken van Liebmans groep Extensions.
In 2019 is het tweede album van de Jim Robitaille Group A View From Within verschenen.
Ik spreek Jim via het beeldscherm over het album tijdens een digitale meeting, mogelijk gemaakt door Jazzahead! De gitarist/ componist/ onderwijzer komt op mij nogal uitgeblust over. Door de pandemie is hij al vele maanden aan zijn thuisstudio in Boston gekluisterd. Een leslokaal, een muziekatelier en een interviewcabine ineen. Dat moet een ware beproeving zijn voor iemand met zoveel kwaliteiten. Aan het begin van de lockdown, heeft Robitaille ook nog eens een trio-album uitgebracht. Een cd met repertoire dat de podia vooralsnog niet heeft bereikt.

Enkele dagen na ons gesprek ligt er een bruine enveloppe op de mat met beide cd’s erin.

Ik beperk me in mijn recensie tot het trio-album, genaamd Space Cycles. Als u dat heeft beluisterd, gaat u wellicht door de knieën voor de andere uitgave.

Vanaf het eerste nummer herkennen we de legato gitaarstijl van grote namen zoals Hall, Scofield en Metheny. “Dat soort frasering, dat we vooral kennen van de blaasinstrumenten, biedt enorm veel mogelijkheden. Het heeft een flinke impact op mijn spel gehad. Het klinkt ongepolijst en het stroomt.” aldus Robitaille in het cd- boekje. Hij heeft hiervoor uitstekende muzikale maatjes gevonden in de personen van bassist Bill Miele en drummer Chris Poudrier, die op het ene moment volgzaam achter Robitaille aan kabbelen om hem even later in te halen om hem vervolgens uitgeput naar adem te laten snakken. Luister naar het op de akoestische gitaar uitgevoerde ballad When We Passed  en het daaropvolgende uptempo, funky titelnummer en u weet precies wat ik bedoel.

Naast zeven eigen composities, zijn er ook drie standards op het album opgenomen. Persoonlijke favorieten van de gitarist, waaronder een lange, maar verre van langdradige, uitvoering van het uit de musical Kismet afkomstige nummer Baubles, Bangles and Beads, een subtiel uitgevoerde versie van de Peter Pan- klassieker Never Never Land, en een vlotte vertolking van het Beatles-nummer Here, There and Everywhere (Revolver). Een nummer dat Robitaille regelmatig solo heeft gespeeld en nu met het trio. “Het is, evenals andere prachtige melodieën een fijn nummer om live uit te voeren, dus waarom ook niet hier op dit album?”, aldus de gitarist in de begeleidende tekst.

Het album Space Cycles beslaat nog geen uur en bestaat uit tien afwisselende een aanstekelijke  nummers van hoog niveau. Na het beluisteren van het opzwepende Chance Meeting staat het u vrij het album opnieuw te draaien, dan wel naar de platenzaak te rennen om A View From Within aan te schaffen.

JIM ROBITAILLE TRIO
Jim Robitaille – Gitaar
Bill Miele – Basgitaar