John Helliwell – Don’t Ever Leave Me

John Helliwell – Don’t Ever Leave Me

In 1973 voegde klarinettist en saxofonist John Helliwell (15 februari 1945) zich bij de Britse symfonische rockgroep Supertramp. De in 1969 opgerichte groep kreeg vanaf toen zijn herkenbare geluid waarin de Würlitzer en saxofoon domineerden. De elpee Crime of the Century was een artistiek hoogtepunt van de groep. Albums als Crisis? What Crisis? En Even In The Quietest Moments volgden. Het in 1979 uitgebracht album Breakfast in America was het grote commerciële succes voor de groep. Daarna werd het succes langzaam wat minder en de samenstelling van de groep wijzigde. In 2002 bracht Supertramp hun laatste album uit.

De in het Engelse Lake District woonachtige Helliwell had na een lange aanloop in november 2022 een nieuw album uit. Eind 2019 sprak hij met Challenge Records over de productie en kwam in contact met contrabassist Jasper Somsen. Somsen stelde pianist Hans Vroomans en slagwerker Marcel Serierse voor. En na verschillende uitstelacties waren de opnames uiteindelijk begin maart 2022 in de studios van MotorMusic in Mechelen.

TOTAL TIME 69:21
En daar in Mechelen werden de gekozen smaakvolle nummers in enkele dagen gevormd en geboetseerd tot wat er op het album is verschenen. Ruim een uur muziek staat er op het album.
Het favoriete nummer en titelnummer Don’t Ever Leave Me (Jerome Kern/Oscar Hammerstein) hoorde Helliwell voor het eerst, gespeeld door Keith Jarrett. Ze besloten om het nummer op dit album in maar liefst vier uitvoeringen op te nemen: als kwartet, trio, duo en solo. Het album opent met de kwartet-uitvoering. En alle vier met even veel overtuiging gespeeld. De andere nummers werden eveneens gekozen voor de mooie melodie en werden ruw gearrangeerd door Somsen. Natuurlijk ook eigen nummers van Helliwell, zoals Hop Sax, maar ook nummers van Somsen als Free Lady Butterfly werden door het viertal vastgelegd. Tunes van Supertramp mochten niet ontbreken; Two Of Us, You Started Laughing en Just A Normal Day.

OP PAD!
John Helliwell
vindt musiceren nog steeds leuk en neemt het ook serieus. Tegen zijn vijftigste ging hij naar het conservatorium in Manchester om beter te worden in wat hij deed en om nieuwe dingen te leren. En leren doet hij nog steeds. Helliwell is waarschijnlijk de aardigste en meest toegankelijke Supertramp-muzikant. Hij vond toeren met een band toen al leuk en vindt dat nog steeds. Dus als het aan hem ligt, gaan deze vier nog op pad!

DON’T EVER LEAVE ME
John Helliwell – klarinet, tenorsaxofoon
Hans Vroomans – piano, toetsen