K.O.Brass – Keyo

K.O. Brass – Keyo

In de platenkast van iedere koperblazer of -liefhebber mag het debuut Keyo van K.O.Brass eigenlijk niet ontbreken. De plaat werd al in 2020 uitgebracht door Zennez Records en de opnames dateren van 2018 in Fattoria Musica in Osnabrück onder regie van Chris Weeda..
En of je je in het interesseveld van symphonieorkest, fanfare en brassband, amusements- of jazzmuziek beweegt, maakt eigenlijk niet uit. Dit eigenzinnige koperkwintet, ontstaan uit de blazersselectie van The Kyteman Orchestra, heeft haar potentie breed uitgespannen. Dan spreken we niet alleen over de royale instrumentkeuze (op uitzondering van af en toe marimba uitsluitend koper) maar juist muzikaal beslaan ze een breed spectrum. Vijf muzikanten met vijf nationaliteiten (Suriname, Frankrijk, Nederland, VS en Israël) vermengen met vijf verschillende speelstijlen jazz, klassiek, hiphop, wereld en folk. En ze gaan er NU mee op tour!

K.O.Braas debuutalbum 2021

K.O.Brass toerde eerder met Leo Blokhuis & Ricky Koole door het land met het theaterconcert New Orleans. Het laatste smaakte naar meer, waarna tournees volgden met twee succesvolle muziektheatervoorstellingen: Julius Caesar van Orkater en Back to Oz met Het Filiaal Theatermakers, Slagwerk Den Haag en Orkater. Recentelijk waren ze nog te zien en te horen tijdens het laatste livestreamconcert in Paradox Tilburg. Daar speelden ze uiteraard werk van dit nieuwe album.

Keyo
telt elf compacte, zorgvuldig en vakkundig gearrangeerde composities. Alle kleuren koper passeren de revue. In Keyo wordt je al direct aangenaam uit je sokken geblazen. Dit is één van de drie nummers van de Franse Romain Bly. En die verrassingen en verbazingen blijven er gedurende de hele plaat.

BLING BLING BRASS
Bij koper denk je al snel aan trompet en trombone maar K.O.Brass heeft meer registers in huis. Er worden instrumenten gebruikt die niet iedereen kent; op het podium komen daar nog eens een Ergeländer bariton, een Wagnertuba, een sousafoon, een cimbasso (uit de trombonefamilie) en een euphonium bij. Kortom alle kleuren en klanken koper. De uit Israël afkomstige Kobe Arditi staat garant voor vier composities en arrangementen. Wat een prachtig liedje is Not Your Average Love Song, geheel passend in de Kytemantraditie. De overige vier nummers zijn groepsnummers die werden gearrangeerd door Bly. Zoals November Rain, waar je je fijn kunt onderdompelen in een prachtige winterse regenbui. Op Keyo wordt koper het nieuwe goud. Zowel de strakke en meedogenloze ritmes als ook fuzzy rafelige klanken van de kwintetleden laten het koper onweerstaanbaar blinken! Bling bling brass op Keyo, maar ook live op het podium tijdens de releasetour.

RELEASETOUR
Donderdag 24 juni 2021 – Amstelkerk, Amstelveld 10, Amsterdam
Woensdag 30 juni 2021 – Doopsgezinde Kerk, Oudegracht 270, Utrecht