Kabas – Eugénie

KABAS - Eugénie hoes 1 van 100

Eugénie was de schoonmaakster (of kuisvrouw zoals ze in Vlaanderen zeggen) van de meer dan een eeuw geleden geboren Belgische schrijver (en kunstschilder) Louis Paul Boon.

Eugénie is ook de verbeelding van de wonderbaarlijke klankenwereld van muziekgroep Kabas. Eugénie is een album met vrije jazz bestaande uit een serie van 14 wisselende muzieklandschappen die starten bij het transparante en open Ochtendland en ondermeer via het paddig klinkende Paddenhoek, de dromerige Kasseiken en het melancholische De Kleine Zandweg een kleine 40 minten later eindigen met de wat sombere en donkere Avondstad. Het zijn stuk voor stuk muziekminiatuurtjes die een korte spanningsboog hebben. Het kortste nummer met 1 minuut en 39 seconden is Start en het langste is Vroolijk Masker met 3 minuten en 43 seconden.

BIJZONDERE KLANKENWERELD
De klankenwereld van Kabas bestaat uit een instrumentatie met piano, drums, percussie, contrabas, fluit en harmonium. Dat laatste instrument is gered uit een oude kerk en levert een mooie symbiose op met de klankkleur van de (gestreken) contrabas en de fluit. En op de plaat doet ook nog een onzichtbaar extra instrument een duit in het zakje. En dat is Nona! De oude zaal van het Mechelse kunstencentrum Nona heeft een heel eigen klank en Kabas gebruikt die akoestiek op dit album als extra instrument.

PRUISISCH BLAUW
Ieder album heeft een unieke hoes. Artwork werd gemaakt aan de hand van een chemisch printproces, waarbij een mix van verschillende chemicaliën wordt blootgesteld aan zonlicht. Alles wat belicht is krijgt uiteindelijk een prachtige Pruisisch blauwe kleur, alles wat onbelicht is blijft wit. Dit proces, genaamd cyanotype, werd ontdekt in 1842 en iets later door de botanica Anna Atkins toegepast op haar algencollectie, om zo de geschiedenis in te gaan als eerste vrouwelijke fotograaf. Dat werk van Atkins geven we bij deze artwork een moderne update: tegenwoordig vind je namelijk niet alleen algen in de zee, maar vooral ook veel plastiek. Ieder stuk artwork (zowel de hoezen als de downloadcode-­‐kaarten) is dus een unieke, handgemaakte cyanotype van plastiek afval.

Op 19 maart 2020 keert Kabas terug naar Nona voor een releaseconcert. Dan is de prikkelende Eugénie met alle zintuigen te bewonderen.
Het concert van Kabas is een double bill met het trio Reijseger/Fraanje/Sylla.
Een dag later op 20 maart 2020 is Kabas met Eugénie in de Handelsbeurs in Gent.