Kari Ikonen – Impressions, Improvisations and Compositions

Kari Ikonen - cd cover 2021

De Frans-Russische schilder Wassily Kandinsky verdeelde zijn schilderijen in drie categorieën: impressies, improvisaties en composities. Het is niet toevallig dat Kandinsky tot één van de favoriete schilders van de Finse componist, pianist en moogist Kari Ikonen behoort. Kandinsky’s ‘improvisaties’ waren spontane uitdrukkingen van een bepaald gevoel of stemming vanuit het innerlijk van de kunstenaar. Zijn ‘impressies’ waren ook improvisaties, maar dan van uit externe invloeden zoals muziek of natuur. Zijn ‘composities’ waren ook uitdrukkingen van innerlijk gevoel, maar meer weloverwogen tot stand gekomen en vervaardigd.

Muziek maken lijkt in veel opzichten op schilderen. Toen in augustus 2019 Okinen een maandlang een maagdelijke agenda bleek te hebben, besloot hij thuis Impressions, Improvisations and Compositions op te nemen op zijn geliefde Steinway met een paar high-end microfoons. De opnames kwamen snel in handen van ECM- en Blue Note-engineer Johannes Lundberg en die mixte ze af voor het album. Het eindresultaat is bijna veertig minuten muziek met alles tussen Arabische toonladders en Japanse geluiden van free jazz tot concepten op basis van werk van Kandinsky. Sommige van de ‘impressions’ zijn geïnspireerd op de Arabische maqam.

MAQIANO
De hierbij gebruikte technieken om tot preparatie van de piano te komen is de Maqiano. Het is zijn eigen uitvinding en het stelt hem in staat om de Arabische toonladder en andere micro-intervals op een vleugel te spelen. Hij werkt nu met een prototype waarvoor octrooi is aangevraagd, maar is nog op zoek naar samenwerking voor de productie. Geprepareerde piano’s zijn nog steeds vaak de schrik van programmeurs uit angst voor kapotte snaren of ernstigere beschadigingen aan dure concertvleugels. De maqiano maakt preparatie eenvoudig.

STEINWAY
Niet alleen Kandinsky wordt geëerd, maar geestverwant en vriend Paul Klee is in Rausch de inspiratiebron. Alle muziek wordt gespeeld op de lievelingspiano van Ikonen. De percussie werd later toegevoegd, maar wat je hoort is de Steinway. Zoals al gezegd veel geprepareerde piano zoals ook een specifieke bij Three-chord Blues en in Koto wordt de Japanse Nijukumiyoshi-toonladder gebruikt. Ikonens favoriete Wayno Shorter nummer is Pinocchio. Alle andere nummers zijn van eigen hand.

KARI IKONEN
piano, met en zonder Maqiano en andere preparaties

1. Imprologue  1:27