Kika Sprangers – Human Traits

Human Traits- Kika Sprangers

Saxofoniste Kika Sprangers is al enige jaren niet meer weg te denken uit de Nederlandse jazzscene. En dat is bijzonder voor iemand die nog geen vijfentwintig is. Gestimuleerd door o.a. pianist, componist, orkestleider Martin Fondse, heeft ze zich na het Nederlands Jeugd Jazzorkest  weten te ontwikkelen tot een veelzijdige saxofoniste, componiste en arrangeur. Vrijdag 20 september presenteerde ze in een uitverkocht BIM-huis haar debuut-cd Human Traits.

Young VIP ’18 Sprangers vertelde de recensent vorig jaar kort voor de start van haar tournee door Nederland: “Mijn EP was voor het publiek een eerste kennismaking met mijn muziek. Ik ben nu bezig met een conceptplaat. Ik ben niet iemand die het rustig aan doet. Ik kijk naar wat ik nu kan maken en wat er vervolgens uitkomt. Ik heb wel het idee dat mijn eigen muziek nu klaar is om aan de mensen te laten horen. Om een verhaal te vertellen met mijn muziek.“

Sprangers heeft voor haar debuutalbum alle registers opengetrokken. Ze heeft een beroep gedaan op haar Large Ensemble, bestaande uit vier blazers en drie zangeressen Serierse, Van der Lei en Rambags. Daarnaast heeft ze zowel haar compositie- en verteltalent weten te koppelen aan de portretfotografie van Karen van Gilst. En op deze wijze vertelt ze haar verhaal in beeld en muziek.

In twaalf delen, acht biografien en vier interludes schetst Sprangers een beeld van de menselijke ziel. Het album opent krachtig met het portret van Cecile, waarin de stuwende Wurlitzer van Schalkwijk en het gedreven slagwerk van Romers de toon zetten en glijdt vervolgens naar episode twee, Ravi, waarin de behoedzame klanken van Sprangers’ riet, de hypnotiserende stemmen van het engelenkoor en de akoestische trillers en gebroken akkoorden van Schalkwijk een portret schetsen waarin tijd noch ruimte een rol van betekenis lijken te spelen.

Vervolgens weet het Large Ensemble tot in de vezels te overtuigen en te ontroeren met de daaropvolgende zes portretten en vier interludes. Daarbij moet worden opgemerkt dat de interludes instrumentaal en compositorisch gezien niet onderdoen voor de muzikale portretten, maar ze vormen een functionele overbrugging van de ene veelzijdige karakterschets naar de andere. En als we tenslotte van karakterschets Frank in portret Lumen zijn beland staan we plotseling eenzaam aan het strand. Het is eb. De meeuwen scheren over de kust op zoek naar het aangespoelde zeefruit.

In de verte loopt Sprangers alleen. Ze heeft haar portretten tot leven gebracht. Maar in gedachten is ze ongetwijfeld al bezig met haar volgende project.

KIKA SPRANGERS – LARGE ENSEMBLE
Kika Sprangers – saxofoon