Laughing Bastards – Unanimal

Laughing Bastards - UNANIMAL

Laughing Bastards – Unanimal

De nieuwe plaat van Laughing Bastards lijkt nergens op. En dat is natuurlijk precies de bedoeling van de patras familias van de Bastards met zijn (deze keer) vier jonge honden op snaren en drums. Bastaardmuziek hoeft ook niet precies in een hokje te passen!
Zelf zeggen ze over hun muziek en groep: “Geboren uit de talloze, tumultueuze en onwettige liefdesaffaires die jazz met alle muzieken ter wereld heeft gehad. Bastaardmuziek als manifest, het lyrische als gemene deler, het doorweven samenspel als uitgangspunt”.

Het resultaat van de nieuwe schijf is vijftig minuten aan muziek vanuit een grote waaier van invloeden. Het is een eclectische plaat geworden met invloeden vanuit jazz, rock, pop met een vleugje sfeer uit andere werelddelen (de gitaarpartijen voeren soms de klank van West-Afrika binnen). De instrumentatie is weer bijzonder en af en toe wordt met wat electronica een vervreemdende toets aangebracht.

JUWEELTJES
Op hun onlangs uitgebrachte plaat staan negen juweeltjes vanuit diverse kanten samengebracht. Van de negen zijn het vijf eigen composities. Drie daarvan zijn geschreven door gitarist Jan-Sebastiaan Degeyter en twee door bassist Nils Vermeulen. De overige vier titels vinden hun oorsprong elders. The Birds Near Her House, Queen Of All Ears van ook niet in een vakje te stoppen John Lurie, van o.a. The Lounge Lizzards. Bij het lyrische en zachtswingende Traditional ligt de herkomst voor de hand. De echte oorsprong blijft onbekend, maar het arrangement is van meester Michiel Mast zelf. RUT, een meesterwerkje van de hand van Carla Bley begint met geplukte bassnaren, waarna de weemoedige tenorsaxofoon met gestreken cello de contouren van de melodie uittekenen. We waren al blij. Van Would You weer een fraai stuk van gitarist Degeyter, worden we nog blijer, maar ook een beetje triest, want het is weer al het laatste nummer.

LAUGHING BASTARDS
Michel Mast – tenorsaxofoon
Jan-Sebastiaan Degeyter – gitaar