Louise van den Heuvel – Sonic Hug

Louise van den Heuvel – Sonic Hug

De van oorsprong Nederlandse bassiste Louise Van den Heuvel is sinds haar verhuizing naar België bezig aan een snelle triomftocht in de Belgische jazzscene. Ze speelde met Dishwasher op de grotere podia en werd na haar verhuizing naar Gent en Brussel snel ingelijfd bij de crème de la crème van de jazzscene. Samen met een indrukwekkend stel zwaargewichten presenteert zij nu haar nieuwste project Sonic Hug, met het gelijknamige album.

Als je al op de leeftijd van zevenentwintig jaar zeer lovend wordt ontvangen, en zelfs wordt uitgenodigd, om met jouw project deel te nemen aan de 30 jaar Jazzlab Album Release tour, als je een collaboratie van het vermaarde label W.E.R.F records en Jazzlab kunt aangaan, als je regelmatig speelt met de overbekende Lander Gyselinck en Zwangere Guy en in de startblokken staat voor een mooie tournee langs de beste Belgische podia, dan zou je als jonge musicus weleens gestrest kunnen raken.

LouisevandenHeuvel_PREV_1-ps
Sonic Hug is uit; digitaal, cd en op vinyl in beperkte oplage

Sonic Hug is een warm en sprookjesachtig album, samengesteld uit eigen composities van de bandleider. Opvallend is de keuze van Van den Heuvel, om ook als zangeres voor het voetlicht te treden. Hierin is zij bijzonder geslaagd.

Het openingsnummer “Hold me” is een warme ode aan lichamelijke tederheid, aangevuld met complexe pianoklanken. Het bewogen “Pingi” biedt stevige ritmische kost en straffe solo’s over pittig drumwerk. “Kusjeswekker” is speels en grappig, in “Luchtsteun” worden hoekige straffe riffs als een bodem neergelegd voor uitwaaierende intense solo’s, en met “Blauwe Velden” wordt de cirkel gesloten met een terugkeer naar zachte romantische sferen, teder en reflectief uitgevoerd. Een diep persoonlijk nummer.

Het album is als geheel een mooi concept, vol gevoel en tederheid, maar ook pittig, groovend en onbevreesd. Het samenspel van de musici is intens in de wisseling van sferen, die in hun geheel een harmonische microkosmos van verfijning schetsen.

Prachtig is het, om te mogen genieten van een harmonieus samenspel van jonge, gretige spelers met zulke uitmuntende individuele kwaliteiten. Het album is als een geheel uit een stuk een zware aanrader. Er is maar een waarschuwing op zijn plaats. De muziek kan lichtelijk verslavend werken, vooral bij het herhaald beluisteren, omdat telkens weer nieuwe facetten in de muziek waargenomen kunnen worden. Louise van de Heuvel manifesteert zich met dit album in een klap als componist en arrangeur van een aanstormende generatie.

Het is te hopen, dat er een rijke toekomst openligt voor haar. Haar veelzijdigheid in stijlen en eclectische aanpak beloven veel voor de komende jaren.

W.E.R.F. Records en JazzLab, al drie decennia de leidraad voor de beste Belgische jazz, vieren samen hun 30ste verjaardag met drie albums/tournees. Een daarvan is met Nederlandse bassiste Louise van den Heuvel, een groot talent van de Belgische jazz dat uitpakt met een beklijvend nieuw project.

LouisevandenHeuvel_PREV_2-ps

Mathilde Löffler

LOUISE VAN DEN HEUVEL – SONIC HUG