Lynn Cassiers – Yun

Lynn Cassiers - Yun

Lynn Cassiers – Yun

De Belgische vocaliste Lynn Cassiers komt uit een muzikale familie. Als tiener zong ze al in de coverband van haar broer. Ze kwam snel in aanraking met jazz. Ze studeerde aan de Kunsthumaniora van Antwerpen en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
In 2005 was ze semi-finalist bij de vocal jazz competitie in Montreux. Sinds 2008 is ze docent vocal jazz aan het Lemmens Instituut in Leuven.

Als vocaliste werkte ze met hedendaagse jazzgezelschappen als Octurn, Brussels Jazz Orchestra en Mäâk. Ook maakte ze deel uit van bands als Tape Cuts Tape (Trouvé/Cassiers/Thielemans), Lilly Joel (Jozef Dumoulin), Oba Loba, Alexandra Grimal’s ‘Naga’, Jozef Dumoulin & Lidlboj om haar een beetje te plaatsen. Als eigen projecten kwam ze met haar Imaginary Band en recentelijk bracht ze een album uit onder de naam Yun.

WOLK
Yun betekent in het Mandarijns zoveel als ‘wolk’. Lynn Cassiers neemt ons op haar recente album mee op een kleurrijke wolk langs de grenzen van haar muzikale universum. Haar dynamische sterrenkaart is grotendeels de resultante van een transcriptie van acht nummers van het American Songbook. Van de twaalf nummers zijn er acht hertalingen van nummers van o.m. Porter en Gershwin.
In haar band laat Cassiers zich vergezellen door muzikanten van de crème de la crème uit de Belgische jazz en improscene. Het zijn allemaal muzikanten die ze zelf goed kent en waar ze mee gewerkt heeft. Hun creatieve inbreng in de stukken is zeer essentiëel. Pianist Erik Vermeulen, toetsentovenaar Jozef Dumoulin, baritonsaxofonist Bo Van Der Werf, contrabassist Manolo Cabras (die ook garant stond voor de mix en master) en slagwerker Marek Patrman doen een stevige duit in het zakje van deze productie.

Op het album valt veel te ontdekken en het levert de luisteraar veel aangename verrassingen op. Traditionele jazz gaat een huwelijk aan met onorthodoxe klanken en instrumentatie. Van donker en zwaar naar lichtvoetig en transparant en alle gradaties daar tussenin kom je tegen. Via minimalistische sferische soundscapes en rijke improvisaties worden de nieuwe transcripties verkend en dringen zich melodieuze flarden en teksten van het American Songbook aan je op. Sommige titels omvatten een psychedelische trip waarbij je uiteindelijk toch weer veilig met beide benen op de grond belandt. Zelden ligt de muzikale route voor de hand. Voorspelbaarheid kan aangenaam zijn, maar uitdagende keuzes bieden meer ruimte en vertellen ook meer over de voorkeuren van de musici.

LYNN CASSIERS – YUN
Lynn Cassiers -stem, electronica
Bo Van der Werf – baritonsax