Mulo Francel / Chris Gall – Mythos

MYTHOS van Mulo Francel en Chris Gall

Mulo Francel / Chris Gall  – Mythos

Saxofonist Mulo Francel en pianist Chris Gall hebben samen een album uitgebracht: Mythos. Op de cover staat het tweetal, de handen op het instrument, de ruggen naar elkaar toegekeerd. Ze kijken beiden richting fotograaf; Gall met de blik dromerig naar beneden gekeerd en Francel kijkt recht in de camera. “Songs geïnspireerd door de mensen, hun culturen en  hun mythen. Door verhalen die langer dan een paar jaar of een paar generaties hebben bestaan. Twee instrumenten in een esthetische dialoog. Twee duikers in de glinsterende zee van ideeën”, vertelt de cover ons. En aan ideeën hebben de twee geen gebrek. Het album telt elf nummers, waarvan zes eigen composities.

Het album van het Duitse duo begint met het mijmerende juweeltje Yorke’s guitar, een hypnotiserende ode aan Thom Yorke, de bandleider van de rockformatie Radiohead. Van daaruit vertrekken de twee naar het volgende nummer: Palinuro. Minimalistische muziek met veel herhalingen en de zorgvuldig ingebouwde momenten van rust.

Een van de kernstukken op de cd is Ikarus’Dream: een aan de mythische vlucht van Icarus opgedragen elegie. Op de achterkant van het album is een foto afgedrukt van de plek waar de gevederde in de Egeïsche zee zou zijn gestort. Gall beperkt zich tot een mantra en Francel blaast in langzame lijnen de tragedie van de naïeve hemelbestormer totdat hij zich uiteindelijk voegt bij de repeterende melodielijnen uit Galls gebed.

Zonder ritmesectie houden Francel en Gall hun conceptalbum prima op de rails. De herhaalde vormen, motieven en klanken van de piano bepalen het ritme, terwijl de saxofoon/ klarinet ook de lage stem vertolkt. Met deze muzikale ingrediënten zijn ook klassiekers als Bachs Jesu Bleibet Meine Freunde en het tot jazzbalad getransformeerde Dido’s Lament van Purcell prima te pruimen.

Mythos zet de tijd ruim een uur lang stil. Als u de hectische werkelijkheid van alledag van zich af wil schudden zet u met een gerust hart dit meditatieve album op.

FRANCEL/GALL – MYTHOS
Mulo Francel – sopraan- en altsaxofoon, klarinet, bas- en contrabasklarinet;