Pascal Schumacher – SOL

SOL - Pascal Schumacher

Pascal Schumacher – SOL

Eigenlijk hadden we een prachtig mooi gesprek die avond aan de bar. Ik sprak alleen haar taal niet en zij, de dame achter de bar, de mijne niet. Maar we hadden geluk, want op één van de overige vier barkrukken zat een vaste klant die goed Engels sprak. Hij fungeerde als gesprekspartner en vertaler. En er klonk mooie verbindende muziek uit de luidsprekers in bar Decoy. Het gele doosje van de cd Left Tokyo Right van Pascal Schumacher lag naast de cd-speler. En de dame achter de bar, genaamd Sakura San, toonde ons het muzikale kleinood van de Luxemburgse muzikant.
Een paar weken daarvoor spraken we Schumacher in België na een concert. Hij vertelde enthousiast over zijn album en de inspiratiebronnen van de nummers Sakura San en Decoy. Decoy bleek een whiskybar in drink- en uitgaanscentrum Golden Gai in de wijk Shinjuku.
Het begrip minibar krijgt in Golden Gai een andere betekenis. Meer dan 200 barretjes, letterlijk op en tegen elkaar gepakt, velen daterend uit de jaren ’60 en daarvoor, Tot 1958 was er in dit gebied legale prostitutie. Wonderlijk genoeg is dit wijkje aan de brandstichtingen door de Yakuza ontkomen en is het de dans van de moderne hoogbouw ontsprongen. Er heerst heden ten dage nog steeds een undergroud-sfeer. De barretjes bieden nu plaats aan gemiddeld 5 tot 10 bezoekers. Gastvrouw Sakura San runt Decoy. Ze schonk onze glazen bij en zorgde voor kleine hapjes om ons verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Ze was ook vereerd met het buitenlandse bezoek. Een jaar later bezochten we haar nog een keer.

De prachtige plaat Left Tokyo Right uit 2015 werd opgenomen met het kwartet van Pascal Schumacher plus vier gastmuzikanten.

SOLO DEBUUT
Nu in 2020 bracht de Luxemburgse muzikant zijn eerste soloalbum uit. Toen Schumacher in 2018 werd uitgenodigd voor een soloconcert tijdens Jazz & The City in Salzburg is hij gaan bouwen aan een solorepertoire. Tot die tijd speelde hij vooral samen in duo, trio, kwartet enz. met allerlei spannende muzikanten die medeverantwoordelijk zijn voor het eindresultaat en groepsgeluid. Solo voelt voor veel musici erg naakt; immers het eindresultaat word je voor 100% toegerekend. Het totaalgeluid en de sfeer worden uitsluitend door de componist/muzikant bepaald en daar is Schumacher op SOL uitstekend in geslaagd!
Ondertussen bestaat zijn solobibliotheek uit een mix van hedendaags, jong-klassiek, jazz, licht electronisch, maar vooral muziek die gepassioneerd is, inventief en zonder angst om in een hokje gestopt te worden. Voor Schumacher is muziek gewoon een grenzeloos speelveld.

PRESENTATIE
Tijdens een livestream-concert op vrijdag 6 juni vanuit het Luxemburgse Musée d’Art Moderne Grand-Duc Jean presenteerde hij voor een online-publiek het album SOL. En wellicht presenteerde hij ook meteen zijn plan voor na de corona-lockdown: een soloalbum en vervolgens als solist live gaan uitvoeren. Dat zou wel eens een boeiend gat in de anderhalvemetermarkt kunnen zijn. Hij liet solo (zowel live als op het album) een breed en boeiend groepsgeluid horen.

Schumacher had zich op het podium strategisch omringd door zijn instrumenten en kon geruisloos zijn muzikale overgangen kiezen. Een rijke bloemlezing van het album werd live uitgevoerd. Ook werd een nieuw stuk gespeeld op de marimba. Van het album speelde hij het ritmische Tropismes, het weemoedige Melancolia, Air met intro op organelle en glockenspiel, Einklang, het fijngevoelige en intieme Sol en Falling Falling. Zover allemaal eigen nummers. Toch kent Sol twee hommages, waaronder de gevoelige Ryuichi Sakamoto-klassieker Tearjerker. De set eindigde met een spannende vertolking van Lift. De set van ruim drie kwartier had een mooie spanningsboog door een rijke variatie aan klanken en ritmes met hier en daar een lichte toets aan electronica; alles gespeeld met een vurige intensiteit en innigheid.

Het album SOL heeft een gelijkwaardige opbouw. Met een paar meer nummers die tijdens de presentatie niet werden gespeeld, waaronder ook een ode aan Tubular Bells van Mike Oldfield. Na 1973 wist iedereen hoe de buisvormige klokken klonken en er uitzagen. Deze werden eveneens naamgever van de gigantische kaskraker, die vele tientallen miljoenen keren over de toonbank ging.

Wij gunnen Pascal Schumacher eenzelfde succes met zijn SOL. Het album is vanaf 6 juni 2020 als compact disc, op vinyl en digitaal aan te schaffen.

PASCAL SCHUMACHER | SOL
Pascal Schumacher – compositie, vibrafoon, glockenspiel, organelle, reface cs, tubular bells