Red Light Jazz Society – Hookin’ Up

Red Light Jazz Society – Hookin’ Up

Goede muziek is onbetaalbaar, maar aan personeel hangt een prijskaartje. De kosten voor een muziekproductie van een trio zijn door de bank genomen lager dan die van een bigband, maar de laatste biedt voor een componist meer muzikale mogelijkheden. Dankzij 204 donaties die samen €8.851 opbrachten konden de 18 leden van de Red Light Jazz Society hun droom waarmaken en een debuutalbum uitbrengen. Dat is toch een bescheiden bedrag voor het realiseren van zo’n bijzonder project.

De leden van deze band hebben een gemiddelde leeftijd van 25 jaar en zijn afkomstig van verschillende over het land verspreide conservatoria en behoren dus niet tot een school of stroming. De muziek op dit album bestaat uit tien door de bandleden aangedragen composities die speciaal voor dit project zijn gearrangeerd.

De liner notes van de -inmiddels bij het Vanguard Jazz Orchestra afgezwaaide- componist en chefdirigent van The Frankfurt Radio Big Band Jim Mc Neely zijn waarschijnlijk geschreven voordat de Janssen– compositie Buster’s BBQ was opgenomen, want hij spreekt consequent over negen composities en rept met geen woord over deze compositie. De notities van McNeely geven een korte indruk van de verhalen achter de composities en ik zal ze hier niet herhalen. De muziek spreekt voor zich, maar als een nummer een titel heeft als Letter to J.M. begint het toch te kriebelen. Wat zou hier achter zitten? U leest het in de hoes.

Centraal op dit album staan de arrangementen van trompettist Dave Vreuls en saxofonist Guus Janssen (niet te verwarren met de gelijknamige pianist). De band wordt aangestuurd door de Deense trombonist Nikolai Bøgelund en dat is een uitstekende keuze, want de band bestaat uit maar liefst vier trombonisten, vijf saxofonisten, een gelijk aantal trompettisten en een viertallige ritmesectie.

Naast het samenspel zijn er de nodige solo’s te beluisteren van de arrangeurs en -in willekeurige volgorde- Gideon Tazelaar, Gijs Idema, Robert Koemans, Mo van der Does, Koen Smits, Stan van de Wetering, Thijs van den Geest en Tom Ridderbeekx, Sam Thomas, Wouter Kühne en Robin Rombouts. In dit rijtje ontbreekt de naam (en solo) van de getalenteerde contrabassist Cas Jiskoot. Misschien kan deze omissie op het volgende album ongedaan worden gemaakt.

The Red Light Jazz Society levert met Hookin’Up een veelbelovend debuutalbum af. Met een geslaagde crowdfunding zou op korte termijn het realiseren van een tweede album mogelijk moeten zijn.

RED LIGHT JAZZ SOCIETY

SAXOFOON