Redbourg Group – Bridge the Gap

BRIDGE THE GAP - REDBOURG GROUP

Redbourg Group – Bridge The Gap

Het eerste album van de Redbourg Group staat in het teken van de uitzonderlijke hobby van de bandleider, gitarist Yuri Rhodenborgh. De composities die hij voor dit album schreef zijn geïnspireerd door zijn ervaringen met het koordlopen. Het album heet, heel toepasselijk, Bridge The Gap, oftewel van A naar B via een 2,5 centimeter nylon touw, gespannen tussen twee, het liefst zo hoog mogelijke, objecten.

Rhodenborgh heeft al zijn composities namen meegegeven die nauw in verband staan met deze hobby; Mount, Adrenaline, Bridge the Gap… Behalve de naamgeving brengt ook de muziek ons op de plekken die we uitsluitend bezoeken vanwege het mooie uitzicht. Echo’s, duizelingwekkende ritmes en tempowisselingen, de stilte van de ingehouden adem, het is op dit album allemaal aanwezig.

Zowel de composities als het gitaarspel van Rhodenborgh doen regelmatig denken aan het werk van zijn collega Reinier Baas. Luister maar eens naar Adrenaline, dat wordt gekenmerkt door staccato-achtige melodielijnen, freaky gitaarakkoorden en bekoorlijke solo’s, zoals de prachtig opgebouwde uiteenzetting van altsaxofonist Wietse Voermans. In het titelnummer Bridge the Gap meldt trompettist Koen Smits zich, begeleid door de ritmesectie, bestaande uit bassist Marijn van de Ven en slagwerker Denis Baeten. Even later voegen de overige bandleden zich bij het drietal en uiteindelijk neemt Rhodenborgh het roer over. Hij beweegt zich, soms behoedzaam, soms (schijnbaar) overmoedig, over het koord. Rhodenborgh weet echter prima wat hij doet. Voor twijfel is hier immers geen ruimte. De gitarist bereikt zonder kleerscheuren de overkant, getuige het daaropvolgende, krachtig ingezette, Fly Like a Fulmar. Een ode aan de Noordse stormvogel (Fulmarus glacialis).

In Les Jumelles (vernoemd naar de gelijknamige bergtoppen in het Franse Alpen- Hooggebergte), worden we getrakteerd op zowat alles wat we hiervoor in alle afzonderlijke nummers hebben gehoord, inclusief het energieke samenspel van de blazers.

Het album sluit in traag tempo af met twee nummers die bijna in elkaar over lijken te vloeien, namelijk And the Wind Pushes, dat uiteindelijk wegebt tot een stilte die doorwerkt in het slotnummer, Dismount, dat eindigt in gedempte zuchten en kreten, oftewel het zingende geluid van de wind rondom de rotsen langs een verlaten strand. Zoiets. Het album had evengoed een ode aan de zee kunnen zijn.

Hoe dan ook, Bridge The Gap, biedt voldoende inspiratie om van je hoogtevrees af te komen.

REDBOURG GROUP
Yuri Rhodenborgh – elektrische gitaar