Roy Mor – After the Real Thing

Roy Mor – After the Real Thing

Achter de korte voor- en achternaam schuilt een bijzonder verhaal. De Israëlische pianist/componist Roy Mor studeerde filosofie en behaalde een ingenieursdiploma, ging als software-ontwikkelaar bij Microsoft werken alvorens naar New York te verhuizen om zijn muzikale droom waar te maken, als bandleider en in samenwerking met o.a. Anat Cohen, Jazzmeia Horn, Esperanza Spalding, Dave Douglas. Een droom die hem ook weer teruggebracht heeft naar Israël.

Binnenkort (21 mei) verschijnt zijn eerste album als bandleider, After the Real Thing, op het label Ubuntu Music. Behalve zijn trio, bestaande uit Myles Sloniker op contrabas en Itay Morchi op drums speelt hij op vijf nummers samen met gitarist Amos Hoffman, die we o.a. kennen van zijn samenwerking met bassist Avishai Cohen. Op drie nummers neemt Hoffman de oud ter hand en dat levert meteen behoorlijk muzikaal spektakel op, zoals is te horen op de Mor-compositie Jerusalem Mecla. Het is lastig om stil te blijven zitten bij deze muziek.

Voor de uitvoering een van zijn composities heeft de pianist een blazer benaderd. Op het lyrische Nikanor vindt de Israëlische pianist flügelhorn-speler Davy Lazar in een symbiotisch samenspel, kordaat begeleid door Sloniker en Marchi. Ik vraag me af waarom dit kwartet slechts op een van de elf nummers is te horen. Wellicht heeft dit te maken met de grote hoeveelheid aan muzikale ideeën die Mor afgelopen jaren in de aanloop naar dit debuutalbum heeft verzameld.

Behalve eigen composities heeft Mor ook twee Israëlische popsongs en twee standards op dit album ondergebracht, waaronder een swingende versie van Kurt Weills Speak Low. Voor deze uitvoering heeft Mor gekozen voor een dynamische ritmesectie, bestaande uit bassist Kenney en drummer Traunmueller. De twee voeren het tempo steeds  een stapje op, en de gretige Mor gaat daar standvastig in mee.

De cd eindigt met een sublieme live-uitvoering van Hoagy Carmichaels The Nearness Of You. Na een lange pianosolo introductie klinken de subtiele brushes en de gedragen basnoten van het derde op dit album aanwezige trio.
Een waardig slot van een veelzijdig album.

ROY MOR – AFTER THE REAL THING
Roy Mor – piano, Fender Rhodes (op 4)