Sam Newbould – Homing

Sam Newbould – Homing

De in het noorden van Engeland opgegroeid en in Nederland wonende saxofonist, componist en bandleider Sam Newbould komt met zijn derde album uit genaamd Homing. Geïnspireerd door de adoptie van een Poolse postduif en de reflecties op zijn eigen in het buitenland opgebouwde bestaan schreef hij elf liedjes die zijn nieuwe album vullen. Zelfreflectie en Britse humor gaan hand in hand bij de bebaarde muzikant getuige het pakkende openingsnummer met een op het lijf geschreven titel Barba Tenus Sapientes. Wat zoveel betekent als dat hij wijs is tot aan zijn baard.

bandfoto
Sam Newbould Quintet

Na zijn debuutalbum Blencathra (2019) waarvoor hij geprezen werd en zijn tweede Bogus Notus (2021) waarop je niet uitgeluisterd raakte volgt nu Homing met elf originele composities. Het titelnummer Homing start met een door de blazers ingezette melodielijn waarna pianist Torres met een hoekig thema antwoordt. Daarna is het spel op de wagen; een elegante groove soms gepaard met vocalen wisselt af met varianten op het thema. Die pakkende structuur hoor je ook terug in het speelse Odd Jobs uitgevoerd door de topmuzikanten in zijn band die ook stuk voor stuk elders een bandleidersrol invullen. Het lieflijke Anglesey met wurlitzer en twee zingende saxofoons deden me onwillekeurig denken aan een andere onvergetelijke ballad Angel Eyes.
Thelonious Monk’s iconische melodie Trinkle, Tinkle in 1957 met John Coltrane op de plaat gezet, kreeg met Twinkle, Twinkle een serieus eerbetoon. Het werd met een Newbould-touch een briljante makeover! De sympathieke Sam Newbould is een geweldige verhalenverteller. Dat blijkt met dit derde album van zijn hand, maar zijn concerten voegen daar nog een dimensie aan toe.

CONCERTEN
 7 juni 2024 – UJazz Utrecht (RELEASE)
8 juni 2024 – Waddensea Jazz Festival Harlingen