Sanne Rambags – Sister

Sanne Rambags – Sister

Eind juli viel er een gewatteerd envelopje op de deurmat; handgeschreven geadresseerd en gefrankeerd met rode hartjes. Wat leuk zag dat er al uit! De inhoud bestond – gelet op het formaat voorspelbaar – een cd in verpakking plus een alleraardigst een persoonlijk briefje. Dat maakte in een sierlijk handschrift gewag van een nieuw album en het besloot met me een fijne zomer toe te wensen.

TEKST
Het nieuwe album Sister staat vol met teksten in het Engels en bevat zelfs een Nederlandstalig liedje. Is dit nieuwe album een nieuwe stap in haar muzikale loopbaan of is het misschien een zijpad dat ze wil bewandelen? Tekst was voor haar altijd ondergeschikt aan klank. En bij improvisatie kan een tekst ook een blok aan het been zijn; het gaat immers om een afgemeten hoeveelheid lettergrepen die van invloed zijn op frasering en ritme. Toch toonde Rambags interesse in tekst; op het conservatorium volgde ze een minor in poëzie en muziek.

OUDNEDERLANDS
Onlangs verraste ze muziek- en taalliefhebbers met Miin Triuwa, een nieuw album met Oudnederlandse taal. Voor dit album met trio Under The Surface bestaande uit drummer Joost Lijbaart, gitarist Bram Stadhouders, deed vocaliste Rambags onderzoek naar twee belangrijke bronnen voor het Oudnederlands. Met hulp van dr. Roland de Bonth (Instituut voor de Nederlandse Taal) en dr. Peter-Alexander Kerkhof (Fryske Akademy) deed ze gedegen onderzoek naar de geschiedenis van de Nederlandse taal. Ze schreef vervolgens intuïtief teksten in het Oudnederlands die ook over haar eigen leven gingen. Haar bronnen waren de Wachtendonckse Psalmen (10e eeuw) en de Egmondse Willeram (11e eeuw).

SISTERHOOD
De teksten van Sister zijn van een heel andere aard. De liedjes zijn over een periode van ongeveer tien jaar ontstaan en door haar gebundeld en opgedragen aan haar enige zus Lotte. Met haar zus heeft ze een innige band ondanks het feit dat hun carrières ver uiteen lijken te lopen. De teksten voelen zo persoonlijk en privé aan dat ik aarzel om ernaar te vragen. Ik vraag me af hoe haar zus ertegen aan kijkt of bij betrokken was, omdat het voelt alsof de inhoud voor haar zus intiemer is dan voor Sanne.
Sanne zegt zelf hierover: “het album is zeker voor een groot deel opgedragen aan mijn zus Lotte, maar nog meer aan de kracht van sisterhood in de bredere zin van het woord. Namelijk ook mijn andere zielsverwanten, mijn sisters, het album is een ode aan gezien, gehoord en gedragen worden. En daar was mijn relatie met Lotte ook zeker belangrijk in, de afgelopen jaren. Dus in zekere zin klopt het wel heel erg wat je zegt.”

KAT_7577bw

SONNA EN MOTTA
Het album – uitgebracht op het label Sonna Records – gaat over vreugde en verlies in Motta en Anteros, de Griekse God van de wederliefde.
Over namen en titels: “De betekenis van Motta is net als Sonna een vergissing door een Noor toen we in Noorwegen als kinderen op vakantie waren. Sonna en Motta, Sanne en Lotte, dat vind ik wel leuk om te delen met je Motta is dus echt een nummer speciaal voor mijn zusje”.

Het album gaat ook over bewustwording en zelfvertrouwen, zoals in Indigo en My Strenght Proven. De liedjes zijn intens en laten gevoelige zielen niet onberoerd. Dat Rambags met haar subtiele teksten en performance weet te raken, verbaast eigenlijk niet.  Melancholie, interne worstelingen en liefde vormen een rode draad en kleuren het album.

GITAAR
Rambags zingt èn speelt op het laatste nummer gitaar. Alle gitaarpartijen op het album komen uit haar brein, maar voor de uitvoering heeft ze hulp opgetrommeld in het hoge Noorwegen. De uitvoering is helemaal de verdienste van Oddrun Lilja Jonsdottir. Zij stond garant voor het sfeervolle gitaarwerk. De apotheose van het album ligt bij het (voorlaatste) nummer Sister waar veel stemmen samenkomen.

Het album Sister komt uit op 28 oktober 2022 op Sonna Records.

SANNE RAMBAGS – SISTER
Sanne Rambags – stem, gitaar, percussie