Simone Graziano – Sexuality

Simone Graziano Frontal - Sexuality

Simone Graziano – Sexuality

Eind vorig jaar verscheen het nieuwe album van het Simone Graziano-kwintet Frontal. Saxofonist David Binney heeft zijn plaats afgestaan voor gitarist Reinier Baas. Graziano heeft Baas leren kennen op het JazzfestivalSudtirol waar hij in 2017 tien dagen lang in verschillende formaties optrad als artist in residence en was zodanig onder de indruk dat hij hem inlijfde bij zijn kwintet.

Het album bestaat inhoudelijk en muzikaal uit verschillende lagen. Graziano: “Het basisidee is om verschillende ritmische niveaus te creëren die tegelijkertijd naast elkaar bestaan. Dit is tenslotte wat er in het echte leven ook gebeurt: terwijl ik schrijf hoor ik het geluid van de voorbijrijdende motorfiets, de lift die omhoog gaat, de stemmen van voorbijgangers op straat, het tikken van mijn vingers op het toetsenbord van mijn computer. We zijn gewend om te selecteren en te elimineren wat we overbodig vinden, maar in werkelijkheid is ons dagelijks leven doordrenkt van polyritme en polyfonie.” (Jazzinfamily.com)

Deze polyritmiek is meteen duidelijk herkenbaar in het openingsnummer dat  sterk wordt bepaald door het ritme van de akoestische hartslag van de pianist. Een geluid dat klinkt als het onopgemerkte gebeier van kerkklokken in de nabijheid van een speelplein vol onstuimige kinderen.

Baas voelt zich als een vis in het water met dit repertoire. Terwijl Tamborrino in Afror met zijn complexe partijen alle ritmische houvast aan diggelen slaat, kanoot de gitarist de wild kolkende rivier stroomop- en afwaarts alsof hij een ontspannen boswandeling maakt.

Het titelnummer dat enerzijds bezwerend en anderzijds neurotisch van start gaat, wordt gekenmerkt door een enorme hoeveelheid ritmische en melodische wendingen, zonder dat het geheel in een uitzichtloze kakofonie verzandt. Kortom: het dagelijkse leven in een drukke straat in de ochtendspits of een winkelcentrum middenin het weekend. Halverwege het nummer trekken Kinzelman en de bas/drum-combinatie van Evangelista en Tamborrino de luisteraar met enkele welgemikte monofone klanken het stadse moeras uit, de extravagante buitenwijk in.

“De titel is geïnspireerd op het boek van Stephen Mitchell Love can last. Religies en machthebbers  hebben altijd geprobeerd controle over onze seksualiteit uit te oefenen, zodat ze op deze wijze de mensheid konden controleren. Vandaag de dag zijn hier de social media en pornografie op internet aan toegevoegd, die beiden volledig in de greep zijn van de markt. Met Sexuality pleit ik voor het herstel van de waarde van echt contact en eenheid tussen mensen. Niet uit ethisch oogpunt, maar als een vorm van rebellie tegen een systeem dat profiteert van ons plezier.” (Jazzinfamily.com)

Een ijzersterk album met een idealistische boodschap, verpakt in verschillende lagen complexe en innovatieve muziek.

SIMONE GRAZIANO FRONTAL
Simone Graziano – piano, Fender Rhodes