Sjoerd van Eijck/OAK – Eight

Sjoerd van Eijck / OAK  –  Eight

Met het zojuist uitgebrachte album Eight zette pianist/componist Sjoerd van Eijck mij even op het verkeerde been. Niet vanwege de muziek maar om reden van de titel. Wat heb ik gemist tussen zijn debuutalbum en deze Eight? Geen reden voor paniek. Van Eijck liet zich inspireren door de soundtrack van de achtste film geschreven en geregisseerd door Quentin Tarantino: ‘The Hateful Eight’. Niemand minder dan Ennio Morricone won met deze super soundtrack suite een Oscar. Een mooie inspiratiebron, zou je zeggen. Maar Van Eijck verdiepte zich ook in de melodische en ritmische taal van Olivier Messiaen. Op zijn tweede plaat hoor je het werk van zijn inspiratie en studie.

Evenwichtig en met een doortimmerde samenhang weten de vier muzikanten de spanning op te bouwen en vast te houden. De muziek is over de hele lengte en breedte driedimensionaal en klinkt sfeerrijk. Vaak is het ingetogen en toch stuwend. Sober maar een rijke balans aan variatie. De balans tussen weldoordacht en intuïtief slaat qua beleving over naar emotie. Daardoor klinkt de muziek vrij en transparant. De muzikale taalstijlen van Morricone en Messiaen klinken door. Hoofdrollen voor ritme en melodie worden doorlopend uitgewisseld tussen Van Eijck en Smits. Datzelfde geldt voor de rollen van slagwerker Romers en contrabassist Wouters. De rolverdeling van de vier musici verloopt niet volgens de geijkte patronen. Er is volop plaats voor individuele verkenningen waardoor de muziek vrijheid ademt. Met de tweede plaat ligt er niet alleen mooi nieuw oeuvre op de plank, het biedt bovendien uitzicht op veel luisterplezier tijdens toekomstige concerten.

SJOERD VAN EIJCK/OAK  –  EIGHT
Koen Smits – trompet
Sjoerd van Eijck – piano