StarkLinnemann – Transcending Beethoven Volume 1

UCM-06 Artwork Transcending Beethoven Vol1

StarkLinnemann heeft het herschrijven van klassieke werken naar hedendaagse of tijdloze jazzcomposities tot hun corebusiness en handelsmerk verheven.
Eerder bewerkten zij werken van Chopin die op drie albums werden uitgebracht. In 2018 ging de remake van het meesterwerk van Modest Moessorgski in Sint-Petersburg in première.

2020 is als 250ste geboortejaar van Ludwig von Beethoven uitgeroepen tot Beethovenjaar. Niet verwonderlijk dat StarkLinnemann dit jaar met een Transcending Beethoven uit gaat komen. Ze pakken gelijk goed uit met een Volume 1 die inmiddels gereed is en een Volume 2 die later dit wordt gepresenteerd.

BEETHOVEN
Voor Transcending Beethoven Volume 1 werd Piano Sonata No. 15 in D Major, Opus 28 van Ludwig von Beethoven onder de loep gelegd. No.15 was de opvolger van de populaire no. 14, beter bekend als “Mondscheinsonate”. De bijnaam “Pastorale” werd, zoals vaker in die tijd, niet gegeven door Beethoven zelf, maar door zijn toenmalige uitgever. Pastorale verwijst naar de herderlijke sfeer in de muziek van Beethoven en weerklinkt respect en bewondering voor de natuur. De sonate werd gepubliceerd in 1801, in een tijd waar Beethoven zich zorgen maakte over zijn toenemende doofheid.

TRANSCENDING
Sprankelend en spannend klinken de eerste klanken van het eerste deel van het muzikale vierluik. Het is alsof je gaat dauwtrappen door het groenste en meest frisse grasland nog voordat de zon boven de horizon komt. Subtiele en bijna abstracte pianoklanken vermengen zich met percussie. Bassnaren en pianoakkoorden volgen en kleuren de denkbeeldige ochtend en geven warmte aan de dag. Het stuk van Beethoven, bedoeld voor piano, werd herschreven naar een trio voor piano, contrabas en slagwerk. Klassiek pianist en musicoloog Paul Stark houdt bij het herschrijven van het origineel vast aan de rode draad al zitten de structuur en melodie soms wat verscholen. De originele noten worden omgebogen naar het heden en spontane improvisaties, solo’s en toevoeging van veel percussies door Jonas Linnemann maken hun muziek de “universele crossover muziek”, zoals ze zelf hun StarkLinnemann sound graag betitelen. Contrabassist Maciej Domaradzki is een belangrijk bestanddeel geworden van dit geluid.

Alle vier de stukken werden herschreven en van de grond af compleet herbouwd. Een paar keer luisteren naar het ‘origineel’ helpt absoluut om herkenning te ervaren. De nieuwe muziek herbergt meer dan tweehonderd jaar na dato veel verschillende elementen en variatie. Soms zijn er mystiek oosterse invloeden hoorbaar en robuuste drumpartijen worden afgewisseld met elegante percussie. Van meditatief via wereldmuziek naar swingende jazz; het vierde stuk sluit af met een soort loop, waarbij een consequent doorgevoerde opeenvolging van de maatsoorten (5/8, 4/8, 5/8 en 6/8) door Jonas Linnemann werd bedacht. Het is een heel eigentijds album geworden. Op de vraag of Ludwig de muziek zou kunnen waarderen, zullen we het antwoord nooit horen. Aan de zorgvuldigheid en de intentie van de makers heeft het niet gelegen.

Inmiddels staat er ook al een Volume 2 gepland. Daarmee wordt een versie van Cellosonate Opus 69 uitgevoerd door kwartet. De presentatie staat gepland op vrijdag 18 september 2020 in de Koorzaal van Het Concertgebouw.

StarkLinnemann Trio 2019 2 PHOTO © Jacquelien Wielaard

STARKLINNEMANN TRIO
Paul Stark – piano, hercompositie