Teis Semey – Throw Stones

Teis Semey - Throw Stones

Teis Semey – Throw Stones

Je zou het bijna vergeten, maar de eerste twee maanden van 2020 zijn er in Nederland en België nog volop concerten georganiseerd, met als enige beperking het aantal stoelen/sta-plaatsen in de concertzaal. Een van deze concerten was van Teis Semey 28 februari in het Bimhuis waar zijn zevenkoppige formatie het podium deelde met het kwintet van Alessandro Fongaro, Clod!. Het was tevens de dag van de albumrelease van Throw Stones, het tweede album van Semey.

De Deense in Amsterdam wonende, gitarist, geeft in de covertekst aan dat de titel Throw Stones is afgeleid van het spreekwoord “je moet geen stenen gooien als je in een glazen huis woont” en Semey verwijst daarbij naar de wereldproblemen. Een album van deze tijd dus.

Een kort album waarop ongelooflijk veel gebeurt, zoals o.a. te horen is op het freaky nummer Winter (Revisited). Hier staan de strakke, mechanische ritmes van gastartiest Sun-Mi Hong centraal, terwijl vocaliste Fuensanta Mendez in gesproken woord en toetsenist Young-Woo Lee met zijn elektronische klanken, kleur geven aan deze complexe compositie. Het nummer maakt vervolgens plaats voor het stille, Sicilian Colors waarin de aandacht uiteindelijk wordt teruggebracht naar de verrukkelijke gitaarlijnen van Semey.

De serene nummers Funeral, Funeral (Reprise), Big Dripper en Hello Bird! zijn van een ongekende schoonheid, mede met dank aan  toetsenist Young-Woo Lee en bassist Giuseppe Campisi.. De nummers steken in dynamiek schril af tegen het heavy nummer Shower Song met een geweldige riff, een stevige beat, puntige blaas- en gitaarsolo’s en onheilspellende zanglijnen. Je moet het allemaal maar zo zorgvuldig in een nummer onder kunnen brengen.

Semey is aan het conservatorium te Amsterdam onderwezen door Reinier Baas, Maarten van der Grinten en Jesse van Ruller, drie Nederlandse gitaargrootmeesters en hun invloed is duidelijk terug te horen in het spel van Semey. Het gitaarspel is vernuftig, veelzijdig, ritmisch en melodisch, maar dit geluid is toch ook duidelijk de verdienste van Semey zelf.

Semey heeft hoorbaar zijn hele ziel en zaligheid in het album gestopt en dat is niet alleen te merken aan  zijn persoonlijke stijl. Alle composities, de mix, de master, de productie en het artwork zijn geheel van zijn hand. En voorlopig blijft het hier niet bij. De gitarist brengt in april-mei 2021 zijn derde album uit met zijn kwintet bestaande uit Sun-Mi Hong, Alistair Payne, José Soares en  contrabassist Jort Terwijn. Dat belooft wat.

TEIS SEMEY
Teis Semey – gitaar
Fuensanta Méndez – zang/ stem