Tuur Florizoone – Night Shift

Tuur Florizoone - Night Shift

Tuur Florizoone – Night Shift

Castelfidardo is een plaats in de Italiaanse provincie Ancona met nog geen 20.000 inwoners. Castelfidardo heeft een accordeonmuseum en fabrieken van maar liefst 28 verschillende merken accordeons.
Tuur Florizoone kocht er in 1999 een chromatische accordeon van het gerenommeerde huis Bugari Armando. Dit instrument wordt door hem gekoesterd en het vergezelt hem sinds dat jaar op zijn avonturen, reizen, concerten en ontmoetingen. Onafscheidelijk zijn ze.  Florizoone sluit het instrument letterlijke aan de borst en omarmt het. “Ik hou ervan de muziek en de diepste noten te voelen vibreren tegen mijn borstkas terwijl ik speel”. Florizoone haalt alles uit zijn accordeon. Hij geniet ervan dat het bij bepaalde noten of uithalen soms piept, zucht en kraakt, dat het met andere woorden ‘geleefd’ heeft en juist daarom incorporeert hij die ‘imperfecties’ ook graag tijdens concerten. Dat doet hij ook op zijn eerste solo-cd.

NACHTDIENST
De titel Night Shift is niet toevallig gekozen. Tijdens de eerste lockdown realiseerde hij zich dat de tijd rijp was voor een allereerste solo-cd. De opnames gebeurden voornamelijk thuis, ‘s nachts terwijl de kinderen sliepen, want overdag eisten die zijn aandacht op. Componeren, improviseren en opnemen gebeurde dus tijdens talloze ‘night shifts’, terwijl Tuur eigenlijk een ochtendmens is.
Op Night Shift staan zoals hij zelf zegt 15 filmische en intimistische soundscapes, maar de composities zijn misschien misschien wat abstracter, maar de melodielijnen van Florizoone blijven invoelbaar. Van melancholiek en ingetogen tot intiem en teder, maar in alle gevallen zeer beeldend. In Cycle zie je zijn lange benen de pedalen rondtrappen met de wind in de rug en in To Autumn dwarrelt er een regen van herfstblaadjes langs de subtiele baslijnen naar beneden tot een fraai gekleurd tapijt. Soms lijkt de Bugari zijn eigen verhaal te willen vertellen zoals in het luchtige Hmpf of in Buzzwaar een zoemend landschap aan je voorbij trekt. In het stormachtig landschap in Cap Gris Nez voel je de wind vanuit het Nauw van Calais en zie je bijna de witte rotsen van Dover.

POSITIEF GETEST

Florizoone ziet zijn solo-cd als een ode aan zijn instrument, maar ook aan hoe het voelt om eenzaam te zijn. Wa vinde gij? vangt eenzaam aan en transformeert wanneer de ritmische baslijn gezelschap krijgt van een opgewekte melodie en geleidelijk versmelt in een ingehouden maar intens percussief feestje op de vierkante centimeter, waaraan iedere vezel van de Bugari participeert. De juweeltjes op Night Shift zijn getest en positief bevonden.

LIVE STREAMING RELEASE
Tuur Florizoone presenteert zijn eerste solo-cd Night Shift op donderdagavond 5 november vanaf 20.15 uur vanuit de Handelsbeurs te Gent via live streaming.
Tuur Florizoone deelt het podium met drummer Simon Segers (De Beren Gieren/Black Flower),