Tricycle – Zoom

Tricycle – Zoom

Het trio Tricycle van accordeonist en componist Tuur Florizoone bestaat anno 2019 twintig jaar. In 1999 speelde het trio samen met muzikale bondgenoten Philip Laloy op saxen en fluit en Vincent Noiret op contrabas voor het eerst samen. De aanleiding was een circusvoorstelling in Duitsland en eenmalige muzikale begeleiding daarvan. Toen was Florizoone zelf twintig jaar oud en studeerde aan het Brussels muziekconservatorium. Het viel toen niet te bevroeden dat Tricycle nu inmiddels de helft van zijn leven uitmaakt.

CHROMATISCHE ACCORDEON
Vanaf 11 november 2019 wordt de verjaardags-cd ZOOM uitgebreid gepresenteerd van Brussel tot Amsterdam. Het is na Orange for Tea (2004), King Size (2008) en Queskia? (2011) hun vierde album. De naam Zoom impliceert een voorliefde voor beelden die in een film, fotoreeks of documentaire kunnen voorkomen. De foto op de hoes is van de Belgische Magnumfotograaf Gruyaert. Op de cd staan ook enkele bewerkingen, zoals Photographer, van muziek die Florizoone maakte voor de documentaire Harry Gruyaert, Photographer uit 2018. Op het nieuwe album staan maar liefst 13 verhalende en beeldende composities, die allen in zijn geheel zijn ontstaan vanachter de piano. Tuur Florizoone is een klassiek geschoolde pianist maar leerde zichzelf de chromatische accordeon aan. Op het podium noch op het album is de piano te horen of te vinden. De chromatische accordeon is het instrument waarmee hij vergroeid is, dat hij ademt, dat hij tegen zijn borstkas aandrukt en waarvan hij alle registers beroerd en tongetjes en onderdelen laat klinken en vibreren.

DRIEWIELER
De melodieën zijn wellicht moeilijk in vakjes te stoppen van jazz, folk of wereldmuziek. Of misschien past het wel een beetje in meerdere vakjes tegelijk. En het meest waarschijnlijk is het juist typisch Belgische muziek met een Vlaming, een Waal en een Brusselaar die samen de invloeden van binnen hun landsgrenzen verwerken in de kleine miniverhaaltjes op Zoom. Vanaf But Bout bought a boat tot en met Welgezind zijn diverse culturele en muzikale stromingen vermengd. Zoom is een prachtig en licht verteerbaar inheems album met exotische tinten en sferen van ruim een uur van een twintig jaar oude driewieler. Eventueel hoorbare piepjes in de muziek zijn uitsluitend met opzet aangebracht.

De CD is te koop via website en betere platenzaak en natuurlijk op alle tourdata. Spelen op de podia doen ze met veel plezier. Daar vieren ze ook uitgebreid hun twintigste verjaardag.

TRICYCLE
Tuur Florizoone – chromatische accordeon