In de mooie loopgraven van Wolfert Brederode

Wolfert Brederode
Ruins and Remains
Joost Lijbaart

RUINS AND REMAINS
Musicus Wolfert Brederode componeerde een veertiendelige suite voor piano, slagwerk en strijkkwartet. De titel Ruins & Remains is een verwijzing naar de concrete overblijfselen van de Eerste Wereldoorlog die nu iets meer dan honderd jaar geleden eindigde. Die honderdste gedenkdag van het einde van WOI (11 november 2018) was de directe aanleiding voor Brederodes compositie.
Verlies, verdriet en afscheid sloegen een diepe menselijke wonde in de ziel van slachtoffers en achterblijvers. En die emoties samen met een sprankje hoop klinken sterk door in de hele suite.
De opnames vonden plaats in augustus 2021 in Bremen voor ECM Records en ze werden door Manfred Eicher persoonlijk geregisseerd en geproduceerd. Het eindresultaat van de oorspronkelijke suite uit 2018 evolueerde sterk tot een veel persoonlijker stuk. Bovendien vonden de andere musici meer ruimte om de partituur los te laten en met een meer intuïtieve benadering te werken.

Maria Paula Majoor en Daniel Torrico

SLAGVELD
Vanaf de eerste bedachtzame klanken was de stilte en de verlatenheid van het slagveld voelbaar. De spanning bij het publiek dat muisstil was, was tastbaar. Van de subtiele klanken die slagwerker Joost Lijbaart produceerde was geen noot overbodig. Met weinig accenten dreef het Matangi Quartet de beklemmende sfeer op. Ingehouden en gereserveerd mengde pianist Wolfert Brederode zich in het openingsstuk Ruins I. Met ingehouden adem en gesloten ogen was het verstilde tafereel van een slagveld nabij. In de verte woedde de oorlog. Weinig fantasie was er voor nodig om ook onbedoeld een actuelere oorlog daarin te herkennen.

Arno van der Vuurst op cello

HOOP
Het muisstille en ademloze publiek bleef tot de laatste noot op het puntje van de stoel zitten. Op het podium speelde zich geen blijspel af, maar de muziek was werkelijk verbluffend en ronduit spannend. De thema’s verdriet, rouw en hoop zijn niet alleen universeel, maar ook van alle tijden. De onderwerpen zijn ook present in het persoonlijke domein van de componist, de muzikant en ieder mens. De somberheid in de muziek en de sluimerende hoopvolle momenten waren voor eenieder invoelbaar.

Karsten Kleijer op altviool

HET BESTE
Op uitnodiging van MuziekPodium Zeeland speelden Brederode en zijn musici in Porgy en Bess in Terneuzen het voorlopig laatste concert van hun tournee. Wellicht klonk het daarom misschien wel beter dan ooit. Slagwerker Lijbaart en de leden van het Matangi Quartet waren immers zo in het stuk gegroeid dat ze de fijnste finesse aanvoelden en daarmee Ruins and Remains mee inkleurden tot het huidige hoogste niveau.
De live uitvoering tijdens het ongeveer een uur durende concert was een absolute belevenis! Het is sterk argument om Ruins and Remains vooral ook live te gaan zien als je de kans krijgt!

Wolfert Brederode

WERELDTOURNEE
Op 15 januari 2023 spelen ze nog in het Brusselse Flagey. Maar dit meesterwerk van Wolfert Brederode verdient het om toch een wat groter rondje rond de kerk te maken dan alleen in Nederland en omstreken.

Ruins and Remains verdient een wereldtournee

RUINS AND REMAINS
Wolfert Brederode – piano
Matangi Quartet
Maria-Paula Majoor – viool
Daniel Torrico Menacho – viool
Karsten Kleijer – altviool
Arno van der Vuurst – cello
Joost Lijbaart – drums, percussie

MuziekPodium Zeeland
Porgy en Bess, Terneuzen (NL)
11 december 2022
Tekst en fotografie: Ella & Eddy Westveer