Sun-Mi Hong – A Self-Strewn Portrait

Sun-Mi Hong - A Self-Strewn Portrait

Sun-Mi Hong – A Self-Strewn Portrait

De Koreaanse slagwerker Sun-Mi Hong is, sinds dat ze in 2018 met haar kwintet de Dutch Jazz Competition heeft gewonnen en het jaar erop als Young VIP de Nederlandse podia heeft betreden, op vele covers en affiches te zien

FIRST PAGE
Na haar in 2017 verschenen debuutalbum heeft Hong nu haar tweede album uitgebracht, de tweede pagina van haar discografisch dagboek. Met First Page wilde ze vieren wat ze tot dan toe van toe van haar leven had gemaakt. Sun-Mi Hong: “Dat is waarom ik het First Page heb genoemd. Ik opende de eerste pagina van mijn leven in Nederland. Ik maakte het album twee maanden voor mijn afstuderen. Op de dag van mijn afstuderen kon ik mijn eigen cd verspreiden. Ik heb de opnames, het mixen en masteren helemaal alleen gedaan. Ik had geen label. Ik dacht: ik ga afstuderen en wat heb ik dan? Ik wilde iets fysieks hebben.”

SECOND PAGE
Second Page: A Self-Strewn Portrait is een ander verhaal en begint op de dag dat Hong is afgestudeerd in 2017.
Het album gaat van start met het sinistere Self Portrait waarin trompettist Payne en tenorsaxofonist Ricci redelijk ongecoördineerd met elkaar van gedachten wisselen totdat pianist Young-Woo Lee de blazers tot de orde roept op het ritme van de hartslag.

Dat het leven sinds het afstuderen van de zeven jaar in Amsterdam wonende Koreaanse niet rimpelloos is verlopen, is te horen op het drie kwartier durende A Self-Strewn Portrait. Het levert prachtige muziek op, zoals is te horen op nummers als Call It Young-Woo en Thoughts to be Spoken. Het warme, donkere spel van de blazers, gecombineerd met de eigenzinnige cadans die wordt voortgebracht door de autonoom opererende ritmesectie. In KASI: A Thorn en Kasi Voice wordt het kwintet bovendien vocaal bijgestaan door Song-Yi Jeon en op Dear Tomorrow is vocaliste Fuensanta Méndez te horen die een gedicht van de bandleider ten gehore brengt. De stem brengt ons op een nog vrij onzeker pad dat hopelijk op een volgende pagina verder betreden gaat worden.

Het album eindigt met een prachtige live-uitvoering van het door Payne gecomponeerde nummer Bjork. Een tien minuten durende suite die zowel compositorisch als qua uitvoering prachtig samenvat wat we in de acht voorgaande studionummers hebben gehoord: het verhaal van een coherent, inventief kwintet: een nieuwe episode van een muzikaal verhaal dat zo langzamerhand een pageturner begint te worden.

SUN-MI HONG QUINTET & GUESTS
Alistair Payne – trompet,

Nicolò Ricci – tenorsaxofoon,